Het merk uit Senegal met prints geïnspireerd op wiskundige vergelijkingen

0
283

INTERVIEW“Wiskunde was mijn
eerste liefde. Het was de enige universele taal die ik kon blijven
gebruiken elke keer dat mijn familie naar een nieuw land verhuisde en ik de
taal niet begreep”. Diarra Bousso is geboren in Dakar, Senegal, maar
getogen is ze niet alleen in Senegal maar ook in Noorwegen en de Verenigde
Staten.

Het mag duidelijk zijn dat ze met deze achtergrond een graad in wiskunde
heeft gehaald en haar carrière startte als beurshandelaar op Wall Street.
Twee jaar later, verbaasde ze haar omgeving door alles achter zich te laten
en de modemerken Diarrablu en Diarrabel op te richten in Senegal.

Dat betekent echter niet dat wiskunde geen plek meer heeft in haar
leven. Integendeel: Bousso gebruikt wiskundige vergelijkingen om de prints
van haar kleding te creëren. In de eerste fysieke winkel van Diarrablu in
Dakar, geopend in Mei, kunnen bezoekers zelf hun prints ontwerpen door het
gebruiken van zulke vergelijkingen. “Op die manier kan iedereen print
ontwerper zijn”, zegt ze.

Tegenwoordig verdeelt Bousso haar tijd tussen de rollen van professor,
onderzoeker en modeontwerper. Haar kleding heeft de aandacht getrokken van
internationale kranten en tijdschriften zoals Vogue, Glamour, Elle en The
New York Times want Diarrablu is wereldwijd verkrijgbaar via ecommerce. Ook
werkt Diarrablu samen met boutiques in Abidjan, Nairobi, Brazzaville, Los
Angeles, Washington, Miami en Aspen.

FashionUnited sprak met Bousso via email om haar werk beter te leren
kennen. Haar antwoorden zijn iets ingekort en verduidelijkt.

Hoe was het om twee modemerken te starten zonder ervaring in de
modeindustrie? Welke uitdagingen en beproevingen waren er aan het
begin?

Ik heb heel veel onderzoek gedaan. Drie jaar ben ik naar zoveel
mogelijke fashion weeks gegaan, ik probeerde overal te netwerken, ik heb
kledingfabrieken in Azië bezocht om meer te leren over hun productieproces
en daarna Senegalese textielarbeiders te trainen. Ik was 100 procent
gefocust op leren in plaats van verkopen.

Het was een uitdagende fase want ik moest veel investeren in reizen
zodat ik meer kon leren over een vakgebied waar ik niks over wist. Gelukkig
kwam mijn eerdere ervaring in Wall Street van pas: dankzij dat kon ik alles
wat ik zag structureren in een business model. Dankzij Wall Street kon ik
projecties maken.

U bent in Senegal geboren, maar u heeft ook in Noorwegen en de
Verenigde Staten gewoond. Op welke manieren hebben deze drie landen u
beïnvloed als persoon en als ondernemer?

In Noorwegen studeerde ik bij de United World College, een
internationale school met 200 leerlingen tussen de 16 en 18 jaar, met
verschillende nationaliteiten. Daar kregen we lessen over diversiteit,
wereldburgerschap en tolerantie. Dat heeft zeker mijn wereldbeeld
gevormd.

Na de universiteit in Minnesota en werken in New York, wist ik dat mijn
bedrijf op een internationaal publiek gericht moest zijn, zelfs als het in
Dakar gevestigd zou zijn. Ik wist dat ik diversiteit op alle niveaus moest
eren en waarderen — van het personeel dat met ons zou werken tot het
publiek op wie we zouden richten.

Uw ontwerpen zijn zeer beïnvloed door wiskunde. Kunt u uitleggen hoe
dat werkt?

Ik hou van kunst en design maar mijn eerste liefde is en blijft
wiskunde. Wiskunde is de enige universele taal die ik kon blijven gebruiken
elke keer dat mijn familie naar een nieuw land verhuisde en ik de taal
niet begreep. Met wiskunde voel ik me vrij: met het idee van oneindigheid,
zijn de designmogelijkheden eindeloos.

De hoofprint voor de Zomer/Lente 2019 Diarrablu collectie heet “Ndar” en
komt van de grafische weergave van verschillende vergelijkingen (lineair,
kwadratisch en absolute waarde). Vervolgens vulde ik die vormen met
kleuren. De patronen werden weer gesneden in verschillende vormen door
geometrische transformaties zoals dilataties, rotaties en reflecties. Zo
kwam ik tot de print, die gebruikt werd in stoffen zoals chiffon en crêpe.
De vergelijkingen zijn parabolen van de vorm y=ax2+bx+c.

U heeft een paar maanden geleden een eerste fysieke winkel van
Diarrablu in Dakar geopend. Kunt u er meer over vertellen?

Ik heb altijd gedroomd van een eigen kunstgalerie. Ik was niet zozeer
enthousiast over het idee van een winkel, maar wel over de gedachte een
plek te hebben waar ik mijn wereld aan mensen zou kunnen voorstellen, een
wereld op het kruispunt tussen wiskunde en kunst. Mode is maar één van de
gevolgen van mijn passie voor wiskunde, en ik wilde dat de winkel die
boodschap zou overbrengen. Daarom lijkt de winkelruimte op een museum met
een tentoonstelling over hoe de prints tot leven komen.

Ik wil dat mijn allereerste winkel alle elementen heeft die belangrijk
voor me zijn. Ik wil dat bezoekers de textuur van mijn vergelijkingen
voelen, dat ze de geschiedenis van mijn tradities begrijpen en dat ze mijn
rijke Afrikaanse culturele erfgoed eren.

Wilt u meer winkels openen in Senegal? En in andere landen?

We willen zeker meer winkels openen in Senegal maar het is belangrijk
voor mij dat elke winkel uniek is en genoeg ruimte heeft om klanten hun
eigen prints te laten ontwerpen met wiskundige vergelijkingen. Als
wiskundeleraar heb ik een passie voor klaslokalen en laboratoria, daar is
waar ik het grootste deel van mijn tijd wil besteden. We willen zeker ook
winkels in het buitenland openen.

Hoe gaat het met uw bedrijf?

Ik deel liever geen cijfers maar Diarrablu is aanzienlijk snel gegroeid
in de laatste 12 maanden, met 400 procent omzetgroei in April 2019. We
hopen om deze groei te gebruiken om de productie te verhogen, ons team te
versterken en uit te breiden naar meer markten.

Foto’s: Diarrablu

Bron: Fashion United