Het opvallendste nieuws van 2019 volgens de FashionUnited-redactie

0
717

TERUGBLIK 2019 was een
dynamisch nieuwsjaar, ook voor het redactieteam van FashionUnited. De
redacteuren, verspreid over twintig verschillende landen, zitten dagelijks
met hun neus bovenop de mode-industrie met zijn spectaculaire shows,
veranderende trends, complexe problemen, kolossale bedrijven,
vooruitstrevende initiatieven en invloedrijke figuren. Welke
nieuwsberichten uit het afgelopen jaar maakten op hen een blijvende indruk?
De highlights van vijf FashionUnited-journalisten uit binnen- en
buitenland.

Silhouetten ©Sonia Rykiel lente/zomer 2020 collectie door
Julie de Libran.

Esmerij van Loon, hoofdredacteur

“Het meest opvallende nieuwsmoment van 2019 was voor mij de opheffing van het merk Sonia Rykiel, afgelopen
juli
. 2019 was het jaar van het feminisme en Sonia Rykiel was echt
een feministische ontwerper.” De Franse Rykiel werd in de jaren zeventig
bekend met ontwerpen die het vrouwenlichaam bevrijdden: zo maakte ze
gebruik van soepele breisels en moedigde ze vrouwen aan vooral veel broeken
en weinig bh’s te dragen. Na haar overlijden in 2016 werd het iconische
merk voortgezet, maar in het voorjaar kwam het in zwaar weer terecht en
ging het uiteindelijk failliet. Van Loon: “Sonia Rykiel had dit jaar juist
echt in de schijnwerpers kunnen staan.”

Voor Van Loon was het nieuws nog om een andere reden bijzonder. “In juli
was heel Frankrijk natuurlijk op vakantie, dus er werd toen heel weinig
aandacht aan besteed aan de opheffing van Sonia Rykiel. Onze Franse
correspondent Céline Vautard was die week in Parijs en zag met eigen ogen hoe
Rykiel-werknemers stonden te huilen buiten de gesloten winkels. De
liquidatie heeft een grote impact gehad en de wereld heeft daar
nauwelijks iets van meegekregen.”

Foto: Karl Lagerfeld backstage tijdens zijn eerste Chanel
Show. Credit: PIERRE GUILLAUD / AFP

Caitlyn Terra, redacteur Benelux

Caitlyn Terra’s meest opmerkelijke nieuwsverhaal speelde zich deels
achter de schermen af. “De winnaar is, met stip, het verhaal van Lex Hes.
Ik wilde hem al tijden spreken over zijn mode-imperium Victory & Dreams
Holding, het Nederlandse moederbedrijf van onder meer Men at Work. Dat
bedrijf nam in 2018 plotseling tweehonderd Duitse kledingwinkels over. Toen
dacht ik: wie zit hier eigenlijk achter?”

“Ik kon de eigenaar minstens een jaar lang niet te pakken krijgen.
Afgelopen maart kreeg Hes eindelijk te spreken. Door toeval was ik de
eerste Nederlandse journalist die hem kon interviewen over Victory &
Dreams. Tijdens het gesprek was hij heel positief over het
bedrijf, ondanks geruchten over faillissementsaanvragen. Enkele maanden na
het interview ging het toch failliet.”

“Een voor de hand liggende highlight van 2019 is het overlijden van Karl Lagerfeld. Toen ik dat
hoorde was ik echt even in shock, ik wist vijf minuten lang gewoon niet wat
ik moest doen. Toen dacht ik: wacht eens, ik moet nu geloof ik heel snel
gaan tikken,” lacht Terra. “Hij was natuurlijk wel op leeftijd, maar zijn
overlijden kwam toch als een verrassing. Hij leek altijd onsterfelijk, een
soort robot. Dat bleek opeens niet zo te zijn.” De redactie was gelukkig
wel goed voorbereid op de gebeurtenis. “Ik werkte al sinds ik bij
FashionUnited begon, drie jaar eerder, aan een overzicht van Lagerfelds leven en carrière,”
aldus Terra. “Dat konden we meteen publiceren.”

Foto: Missguided website

Don-Alvin Adegeest, redacteur FashionUnited.uk

Ook op Don-Alvin Adegeest maakte het overlijden van Karl Lagerfeld indruk. “Het
voelde heel plotseling omdat zijn ziekte niet was aangekondigd. Zijn
overlijden voelde daarnaast echt als het einde van een tijdperk.”

Maar ook de Brexit hield Adegeest het afgelopen jaar vanzelfsprekend
bezig. “Er is al verschrikkelijk veel over geschreven, maar voor kleine en
middelgrote modebedrijven is er nog steeds veel onduidelijk over de
gevolgen.”

“Het toppunt was wat mij betreft de bikini die afgelopen zomer voor de
prijs van een pond (omgerekend 1,17 euro) te koop was bij Missguided
.” De zwarte bikini veroorzaakte een lawine aan kritische reacties.
Adegeest: “De actie liet glashelder zien wat er allemaal mis is met fast
fashion retailers en hoe doof ze zijn voor consumentensentiment.” Hetzelfde
geldt volgens Adegeest voor greenwashing, dat in 2019 een waar buzzword
werd. “Grote merken hadden het dit jaar continu over ethisch verantwoorde
en duurzame mode, maar in de praktijk is daar nog weinig van te zien.”

Foto: kaart kledingfabrieken Credit:
MappedinBangladesh.org

Simone Preuss, redacteur FashionUnited.uk en FashionUnited.de

Simone Preuss, gevestigd in Mumbai en gespecialiseerd in duurzame
kledingproductie, heeft vooral positieve nieuwsberichten op haar lijstje
staan. Een ontwikkeling die grote impact heeft gehad op de mode-industrie,
meent Preuss, is de eerste kaart van kledingfabrieken, gelanceerd
in februari 2019. “Dat was wat mij betreft echt een doorbraak. Toen
kledingfabriek Rana Plaza instortte, in 2013, namen zo weinig merken
verantwoordelijkheid dat iedereen dacht dat verandering nog tientallen
jaren zou duren. Maar kijk eens aan, nog niet eens zes jaar later is er een
kaart met alle fabrieken in Bangladesh, aangevuld met een overzicht van de
kledingstukken die ze produceren en de inkopers met wie ze werken.”

Preuss heeft meer goed nieuws. “Er is dit jaar een Duitse startup opgestaan die de productieketen
van mode veel transparanter wil maken, zodat consumenten precies kunnen
zien waar ieder deel van een kledingstuk vandaan komt. Wederom: vijf jaar
geleden hadden we dit niet voor mogelijk gehouden, maar ze doen het nu erg
goed.”

“Tot slot: ik ben in juni gestart met een serie maandoverzichten van duurzame inspanningen
in de mode. Dat was niet alleen een hoogtepunt omdat het leuk en
informatief was, maar ook vanwege de zichtbaarheid: Vogue Business nam het
artikel van oktober op in hun nieuwsbrief, het ging de hele wereld
over.”

Foto: Jewel Samad / AFP

Julia Garel, desk editor FashionUnited.fr

Voor Julia Garel was het meest opmerkelijke nieuws van 2019 “zonder
twijfel de annulering van de jaarlijkse Victoria’s Secret show.” Begin dit
jaar werd gemeld dat de spectaculaire lingerieshow niet meer op televisie
uitgezonden zou worden. Eind november meldde het moederbedrijf van
Victoria’s Secret, L Brands Inc, dat de show in zijn geheel van de baan
was. Het merk had te maken met dalende omzetcijfers, maar ook met kritiek.
Garel: “De annulering van de show zegt veel over inclusiviteit en de nieuwe
‘politiek correcte’ maatschappelijke regels. Het is interessant om te zien
hoe merken hun communicatie daaraan aanpassen.” Volgens Victoria’s Secret
zal er “op een andere manier gecommuniceerd worden met klanten”.

Garel: “De toekomst van de Victoria’s Secret-saga blijft interessant om
te volgen. Hoe zullen ze hun nieuwe collecties presenteren? Wat voor
veranderingen zijn er nog meer op komst?”

Homepage foto herdenking ‘Karl For Ever’: Christophe Archambault / AFP

Bron: Fashion United