Het retailraadsel: kan groothandel een comeback maken?

0
536

London – Wholesale (groothandel) wordt zowel ouderwets, dood, herrezen
als ook nodig genoemd. Voor mode startups is een solide verkoopstrategie
vanaf dag één cruciaal voor het bouwen van een goedlopend bedrijf. Bepalen
of je gaat investeren in eigen retail of het pad van de groothandel gaat
bewandelen kan een onmogelijke beslissing lijken, maar vaker wel dan niet
bepaalt het kapitaal welke route(s) de beste optie zijn.

Wat telt, is wat onderaan de streep staat

Wanneer puur en alleen het eindresultaat wordt beschouwd, zijn het
retailers en andere tussenpersonen die een deel van de marge van een merk
wegsnoepen. Dit is dan ook een van de belangrijkste redenen waarom
bedrijven hun verkoop zelf in handen nemen, waarbij ze minder risico lopen,
hogere winst behalen en fysieke winkels omzeilen om direct aan de consument
te verkopen. Grotere winstmarges en sterkere, directe relaties met klanten
zijn noodzakelijk voor groei op de lange termijn.

Dankzij social media kunnen mode startups potentiële klanten van over de
hele wereld bereiken, waarbij ze hun merkverhaal precies zo kunnen
vertellen als zij dat willen.

Groothandel kan voordelen hebben

Maar ook groothandel heeft zo zijn voordelen, en kan daarom een
aanvulling vormen op directe verkoopkanalen, vooral op het moment dat een
merk de markt net betreedt. Wanneer een merk door retailers met een goede
reputatie wordt verkocht, zorgt dit voor veel naamsbekendheid. In het geval
van merken die al langer meegaan, geldt dat multibrandstores een
belangrijke bestemming blijven voor shoppers, waarmee ze unieke
mogelijkheden bieden die anders wellicht buiten bereik waren gebleven. Het
hebben van een bredere klantenkring en de winkelervaring die deze winkels
bieden kunnen verkoopcijfers, met name in het begin, flink stuwen.

Het probleem: kortingen

De kern van de relatie tussen merk en retailer, zijn prijs en verkoop.
De periodes waarin producten voor de volle prijs worden verkocht, zijn steeds korter,
omdat retailers dezelfde klanten willen aanspreken met diverse,
overlappende merken. Daardoor beginnen uitverkopen steeds vroeger in het
seizoen.

Wanneer een ontwerper de zomercollectie in maart aanlevert en de
uitverkoop al begint in juni, laat dat slechts twee maanden beschikbaar om
voor de volle prijs te verkopen. Veel merken willen niet zien dat hun
product al zo vroeg in het seizoen met korting de toonbank over gaat, omdat
het hun positie ondermijnt. Consumenten raken zo gewend aan producten die
standaard voor lagere prijzen worden verkocht.

Een retailstrategie voor de lange termijn evenals een herziening van de
relatie tussen merk en boetiek is voor zowel startups als retailers
essentieel. Groothandelsactiviteiten kunnen een mooie samenwerking
faciliteren, waarbij betrokken partijen nauw samenwerken om de verkoop in
de winkel te stimuleren.

Van onze Britse correspondent. Het origineel van dit artikel
verscheen 10 juli op FashionUnited.uk. Vertaling en bewerking vanuit het
Engels: May-Anne Oltmans

Foto’s: Artem Beliaikin via Pexels (winkelbeeld) en
Artem Beliaikin via Pexels (kledingrek).

Bron: Fashion United