Londen – Als er ooit een verschuiving in de houding tot werkkleding
heeft plaatsgevonden, is het wel nu. Het klassieke pak, het uniform van de
zakelijke werkplek, van conventie, formaliteit en van het nette overhemd en
de das, is bijna een museumstuk geworden.
In een verschuiving naar een thuisblijfstijl moeten merken hun klassieke
pakken en formele werkkleding updaten met de nonchalantere kenmerken van
loungewear, comfortabele kleding en professionele-doch-ontspannen outfits,
bekend als business casual.
De kledingvoorschriften van bedrijven zijn allang versoepeld en het
verplichte jasje-dasje model is grotendeels achterhaald, maar niets heeft
een grotere impact gehad op zakelijk kleden dan de huidige crisis die
mensen gedwongen heeft thuis te werken en zich gemakkelijker te kleden.
Kleding voor meervoudige doeleinden
Het huis is zowel het kantoor als een plek waar we eten, slapen, onze
kinderen lesgeven, (een beetje) socializen en sporten. Dit heeft de
behoefte aan mooie kleding niet verminderd, maar onderstreept de
verschuiving naar functionaliteit en meervoudige doeleinden.
Nu landen wereldwijd hun economieën openen en werknemers langzamerhand
weer aan de slag gaan, zullen kledingmerken die de veranderende gewoonten
weerspiegelen naar voren komen. Blazers die als zelfstandige stukken
gedragen kunnen worden zonder verplichte bijpassende broek; comfortabele
stoffen die niet beperkend zijn; stukken die tijdloosheid uitstralen en
niet al te trendgevoelig zijn. Combineer formeel en casual voor
veelzijdigheid. Denk bijvoorbeel aan een wollen pantalon met treksluiting
of elastieken taille.
Voor velen blijft de grens tussen thuis en werk vaag. Daarom zagen
bedrijven zoals Birkenstock hun omzet stijgen tijdens de pandemie.
Tenslotte hoeft niemand een paar pumps aan te trekken om naar het tuinhek
te lopen. Daarnaast zitten losse, luchtdoorlatende en tactiele stoffen
lekkerder dan stijve, strenge en gestructureerde mode. Gezien athleisure
aan terrein blijft winnen, krijgt wat werkelijk essentieel is een nieuwe
betekenis.
Onderdeel worden van FashionUnited's B2B Marketplace? Inkopers en merken
kunnen zich aanmelden via fashionunited.com/marketplace.
Dit artikel verscheen eerder op FashionUnited.uk
Wendela van den Broek.
Foto's: Birkenstock
Bron: Fashion United