We weten het allemaal: de retail en zelfs de e-tail is in rap tempo aan
het veranderen. Elk bedrijf zet haar beste beentje voor om zich te kunnen
weren in het veranderende landschap en dat levert interessant
ontwikkelingen op. FashionUnited blikt terug op het afgelopen halfjaar en
zet enkele op een rij.
Retours en bezorging niet altijd meer gratis
Lange tijd was het gewoonlijk om voor retours en bezorging geen kosten
te rekenen. Hierdoor werd de marge voor e-tailers en multichannelers
weliswaar kleiner, maar het stond ook voor goede klanten service. Aan de
tijd van gratis bezorging en retourneren lijkt echter een einde te komen
met Zalando en H&M die een grens stellen voor gratis bezorging. In Ierland,
Spanje en Italië moeten klanten al een kleine hoeveelheid bezorgkosten
betalen wanneer de waarde van de bestelling onder de 25 euro uitkomt. Bij
H&M is dezelfde grens opgesteld, maar deze geldt niet voor ‘plus’ leden,
deze kunnen nog steeds gebruik maken van gratis bezorging.
Decathlon biedt items te huur aan in app
In het kader van sporten toegankelijker maken, biedt Decathlon
sportspullen te huur aan. Dit doet het op de eigen app, DecaShare waar ook
consumenten hun sportartikelen te huur kunnen aanbieden. Sommige items
kunnen gratis worden geleend en de ander tegen betaling. Het is een
laagdrempelige manier om kennis te maken met sporten waar je bepaalde
producten voor nodig hebt. De Franse retailer zorgt ervoor dat een
consument nog niet alle producten hoeft aan te schaffen, maar mocht de
gebruiker de items van Decathlon top vinden, dan is dat natuurlijk mooi
meegenomen.
Eerder schreven we al dat leasen en abonnementsvormen in de modebranche
en retailwereld steeds vaker voorkomen. Dit past bij de verandering die
INretail voorspelt in het Retail 2030 rapport. Er wordt overgestapt van
bezit naar gebruik. Nu is dit bij Decathlon wellicht nog niet helemaal het
geval, maar dit is al wel te zien bij kleding abonnementen zoals Hulaloop
voor kleine kinderen.
Hema gaat samenwerken met derden
Wie had het ooit gedacht; Hema-artikelen te koop bij derden. In het
eerste halfjaar van 2019 kregen de ambities van Hema’s nieuwe eigenaar meer
vorm. De eerste partner die bekend werd is Wehkamp en niet veel later
volgde ook Walmart waardoor Hema de oceaan over gaat. Waar veel bedrijven
vroeger zelf alles aansturen, zien we nu meer en meer bedrijven
samenwerken. Dit gaat niet alleen maar over collabs voor mode collecties,
maar ook over joint ventures.
Lees ook: Hema
breidt uit naar de VS en Canada
H&M biedt per item openheid over productie via website
Al jaren wordt gevraagd om meer transparantie in de modebranche. Steeds
meer bedrijven maken de productielocaties bekend en ook door middel van
certificaten is te traceren op welke manier een kledingstuk of een ander
mode item tot stand is gekomen. H&M pakt het anders aan. Op de website van
het merk is sindskort bij elk item een duurzaamheidsknop te zien. Wanneer
daar op gedrukt wordt door de bezoeker worden de namen en locaties van de
fabrieken getoond en het aantal medewerkers in deze fabrieken. Met deze
informatie kunnen geïnteresseerden zelf controleren wat de omstandigheden
zijn in deze fabrieken. Niet dat elk item evenveel informatie heeft, zo
blijkt op de website. Wanneer nog niet bekend is welke fabriek precies dat
item heeft gemaakt of welke producenten allemaal betrokken waren, dan
vermeld H&M dit ook.
Een winkel uit lopen zonder te betalen en kassaloze winkels
Een product pakken dat je nodig hebben of je boodschappen tas vullen en
zomaar de winkel uitlopen. Bij de meeste mensen gaat dit tegen hun gevoel
in, want je moet eerst nog betalen. In Retail 2030 van INretail wordt de
verandering naar ‘check out & check in’ al beschreven. In het kader van
gemak worden online shoppers al herkent wanneer ze een webshop bezoeken,
maar volgens INretail zal dit ook gebeuren in winkels. Kassaloze winkels
zijn met Amazon Go al geen vreemde toekomstbeelden meer. Ook achteraf
betalen in fysieke winkels is sindskort in Nederland mogelijk door de
service van Klarna.
Beeld: Pixabay
Bron: Fashion United