Hoe Circular.fashion de mode industrie op innovatieve manier helpt circulair te worden

0
436

INTERVIEW

Circulariteit: een
buzzword wat de afgelopen jaren ook de mode industrie heeft bereikt.
Diverse partijen, waaronder de Ellen MacArthur Foundation en ontwerper
Stella McCartney zijn van mening dat een circulaire economie en
textielindustrie de enige weg voorwaarts is. Maar welke uitdagingen zijn er
voor de industrie, hoe zijn deze te tackelen en wie leidt de weg?
FashionUnited duikt de komende tijd dieper in het onderwerp en spreekt deze
maand met Ina Budde, de mede-oprichter van het innovatieve bedrijf
Circular.fashion.

Achtergrond:

  • Elke 5 minuten worden 1 miljoen nieuwe
    kledingstukken
    gemaakt
  • 90 procent komt op afvalbergen terecht,

    maar 10 procent wordt gerecycled

  • Het gros wordt gedowncycled
  • Een circulaire textiel economie biedt een
    500 miljard euro
    kans voor de industrie

Bron: Ellen MacArthur Foundation

Een kleine introductie: Circular.fashion is opgericht door Ina Budde en
Mario Malzacher. Het bedrijf richt zich op het ontwikkelen van services en
applicaties zodat producten van vandaag de grondstof van morgen kunnen
worden. Makkelijker gezegd: zorgen dat mode-items zo duurzaam mogelijk
worden ontwikkeld, met de beste materialen zodat ze zo lang mogelijk
meegaan en uiteindelijk ook zo goed mogelijk gerecycled kunnen worden. Om
dit te doen traint het bedrijf bijvoorbeeld ontwerpers, maar heeft het ook
een circularity.ID ontwikkeld en heeft het software beschikbaar gesteld om
bedrijven in staat te stellen de beste ontwerpkeuzes te maken. Kortom:
Circular.fashion zit niet stil. Niet voor niets won het bedrijf in april
2019 dan ook de hoofdprijs tijdens de Global Change Awards voor The Loop Scoop.

Circular.fashion: Hoe dit Duitse bedrijf een circulaire mode industrie
faciliteert

The Loop Scoop is een verzamelnaam die het bedrijf koos in het kader van
de Global Change Awards voor het platform dat Circular.fashion aan het
opzetten is. “Het digitale platform is gebaseerd op een ecosysteem van
bedrijven die verbonden moeten zijn om te zorgen dat de mode industrie
circulair kan worden,” aldus Budde. Denk bijvoorbeeld aan recyclers,
sorteerbedrijven, leveranciers van innovatieve circulaire stoffen. “We
brengen deze allemaal samen en bieden de services van dat netwerk aan de
modemerken aan. De merken hebben zo makkelijk toegang tot deze tools en
krijgen hier toegang tot wanneer ze gebruik maken van de circularity.ID en
onze designsoftware. We noemen het een speedboat naar circulariteit omdat
het het hele proces vergemakkelijkt. Merken hoeven niet meer op zoek naar
diverse partners en connecties daarmee maken, maar ze kunnen gewoon in dit
ecosysteem stappen.”

De standard data format bevat alle diverse digitale product data
die nodig is om een circulaire economie op te zetten en operationeel te
houden

Ina Budde, mede-oprichter Circular.fashion

Afgelopen december heeft Circular.fashion de circularity.ID een Open
Data Standard gemaakt. Wat dit betekent is dat het bedrijf een set van
controlepunten heeft ontwikkeld, een standaard, waaraan alle bedrijven in
de mode industrie zich kunnen houden. “We realiseerde ons dat er een
behoefte is vanuit de mode industrie om circulair te worden, maar voor veel
merken is het lastig om de hele ‘reverse supply chain’ op te zetten, een
productieketen waarin oude items weer nieuwe vezels worden. Daarom hebben
we de circularity.ID ontwikkeld, maar ook het scanbare label. Het label en
de ID kan de klant sterken om het item bij de juiste plek terug te brengen,
maar het kan ook de sorteerbedrijven helpen om de kledingstukken bij de
juiste recycler te brengen. We realiseerden vooral dat voor deze
onderneming, het creëren van een reverse supply chain, er één standaard
moet zijn die gebruikt wordt in de hele industrie.” De ontwikkeling van
deze standaard is al zeker zes jaar in de maak, verzekert Budde
Fashionunited tijdens het telefonische gesprek. Circular.fashion is te rade
gegaan bij alle belangrijke stakeholders uit het proces van een reverse
supply chain en heeft gevraagd welke informatie deze bedrijven nodig hebben
om betere keuzes te maken om een circulaire economie te realiseren. “De
standard data format bevat alle diverse digitale product data die nodig is
om een circulaire economie op te zetten en operationeel te houden.”

Het idee achter het beschikbaar maken van de data standaard was de wens
om de weg naar circulariteit te versnellen. “We willen dit echt verder
brengen en om dat te doen moet elk modemerk op de hoogte zijn van welke
data ze moeten hebben over hun eigen product en welke data ze openbaar
moeten maken.”

Circulariteit komt voor de mode industrie dankzij Circular.fashion
binnen handbereik

Nieuw in het assortiment van Circular.fashion, zijn de services en
applicaties die deze week op Neonyt gelanceerd worden. Zo lanceert het
bedrijf een re-commerce tool, waarmee bedrijven die de circularity.ID
hebben verwerkt in hun items, kleding kan herkennen als ze bij een
sorteerbedrijf zijn aangekomen en waardoor de merken deze op kunnen kopen
of terug kunnen krijgen om bijvoorbeeld tweedehands te verkopen. Ook wordt
het mogelijk voor partners om eigen product-pagina’s te maken, die
zichtbaar worden als de tags in kleding worden gescand. De rest van de
services waar aan gewerkt wordt zijn voor nu nog geheim.

We staan open om samen te werken met andere initiatieven op dit
gebied. Iedereen die een pionier wil zijn, is meer dan welkom

Ina Budde, mede-oprichter Circular.fashion

Wat waren de uitdagingen waar Circular.fashion en Ina Budde tegen aan
liepen bij de ontwikkeling van het bedrijf en het begrijpen van het
circulariteit vraagstuk? Budde noemt de technische kansen voor het recyclen
van vezels, omdat deze constant blijven ontwikkelen. “Het is fantastisch om
te zien dat deze technieken steeds ontwikkelen, maar het maakt het ook
complex en uitdagend voor modemerken om te begrijpen hoe ze moeten
ontwerpen en hun producten moeten optimaliseren voor alle kansen die er
zijn binnen recyclen op het moment,” aldus Budde. “Ik denk dat ons voordeel
als bedrijf is dat we deze ontwikkeling in de gaten houden, een process dat
de afgelopen tien jaar is geoptimaliseerd. Hierdoor kunnen we relevante
aannames maken, mede dankzij de hechte samenwerkingen met recyclers, en
hebben we daardoor een goed idee wat te verwachten in de toekomst. Daardoor
kunnen we alvast bedrijven adviseren en de circular design gids aanpassen
en updaten.”

In gesprek met mede-oprichter van Circular Fashion: Ina Budde

Circular.fashion mag dan wel voorop lopen op de weg naar circulariteit,
maar tegen wie kijkt Budde op. Wie of wat inspireert haar tijdens haar
werk? Fashion for Good komt ter sprake, vooral omdat het grote en
impactvolle bedrijven en innovatoren samenbrengt op een plek waar het niet
draait om concurrentie. “We kijken op naar al deze initiatieven Samen kan
immers de beste en grootste impact gemaakt worden en kan de ontwikkeling
versneld worden.

Voor wie het circulariteit vraagstuk vrij nieuw is en nog geen idee
heeft waar hij of zij moet starten heeft Budde drie speerpunten. “Het
belangrijkste punt is om te starten met het productontwerp. Om het product
te optimaliseren voor een zo lang mogelijk leven maar ook voor recycling.
Dat is de eerste stap. De tweede stap is het actief verlengen van de
levenscyclus van het product. Door te communiceren met klanten, het
aanbieden van services voor redesign, hergebruik en het terugsturen van het
item. Als derde punt is er het organiseren van de logistieke kant van het
recyclen om te verzekeren dat het item bij de juiste recycler terecht komt.
Als iemand besluit deze drie dingen te tackelen, dan hebben ze een
holistische aanpak als het aankomt op circulariteit.”

Dit jaar hoopt Budde een grote impact te maken met de circularity.ID.
“De circularity. ID is de focus van 2019. Uiteindelijk hopen we te kunnen
meten wat de effecten zijn van de ID. Om de impact zo hoog mogelijk te
krijgen moedigt Budde bedrijven en andere geïnteresseerde partijen zich aan
contact te zoeken. “De circularity.ID open data standard is een oproep om
bij te dragen. Als we een groep van merken samen kunnen stellen die graag
pioniers willen zijn, zodat we het effect van de diverse services kunnen
meten, zou dat fantastisch zijn. We staan open om samen te werken met
andere initiatieven op dit gebied. Iedereen die een pionier wil zijn, is
meer dan welkom.”

Beeld: Circular.fashion

Bron: Fashion United