Hoe de Marokkaanse textielindustrie inzet op denim en innovatie voor concurrentiestrijd

0
514


REPORTAGE

Marokko is een
populair productieland voor Spanje en Frankrijk, zo blijkt maar weer
tijdens sourcing beurs Maroc in Mode. Ongeveer drie vierde, misschien zelfs
wel meer, van de 3,7 miljard euro aan exports van de Marokkaanse
textielindustrie gaan naar deze landen. Maar met de handelsoorlog tussen de
Verenigde Staten en China, ontstaan er kansen voor de textielindustrie in
Marokko, zo klinkt het tijdens de sourcing beurs in Marrakech. Maar wat
doet het land om die kansen te pakken? Onder andere denim en innovatie zijn
een groot onderdeel van de strategie.

Het valt niet te ontkennen dat er veel gaande is in Marokko, zo blijkt
uit de tweedaagse beurs. Van oorsprong is het een land dat vooral een
tussenschakel is in de gehele kledingindustrie. Het land heeft namelijk
geen directe toegang tot grondstoffen en heeft niet veel bedrijven die zich
focussen op het afmaken van een kledingstuk – de hele productieketen wordt
dus nog niet gevonden in Marokko. Dat is waar een van de kansen ligt voor
het land, zo klinkt het tijdens de talk van Giovanni Beatrice van Forward
in Fashion op de donderdag van Maroc in Mode. Waarom niet een ‘finished
product’ aanbieden? Een van de reacties uit het publiek is, is dat ze het
zo gewend zijn. Beatrice maakt een goed punt wanneer hij zegt dat het gaat
om het unique selling point van het land of van een bedrijf. “Op prijs gaan
we het niet winnen van Bangladesh, dan moet er iets anders zijn waarmee je
inkopers naar jouw bedrijf trekt.” Niet dat nou per se alleen die ‘finished
products’ zijn, maar het is een goede start.

Het vinden van een unique selling point is onder andere waarbij de
Marokkaanse overheid zich geroepen voelt. Tijdens de beurs wordt namelijk
een persconferentie gehouden waar twee conventies worden getekend door
Amith (Association Marocaine des Industries des Textiles et de
l’Habillement), Union des Industries Textiles en de Franse Union of Fashion
& Apparel Industries). Het strategische partnerschap moet een nauwere
samenwerking mogelijk maken tussen Frankrijk en Marokko waardoor de landen
samen op kunnen trekken als het gaat over duurzamer produceren en
innovaties. In totaal wordt de komende jaren 500 miljoen euro geïnvesteerd
dankzij de overeenkomsten en 70.000 banen gecreëerd, aldus Fatima Alaoui
van Amith. Ook moet de samenwerking zorgen dat meer Franse merken en
bedrijven te zien zijn op Maroc in Mode en meer Marokkaanse bedrijven op de
Franse beurzen. Alaoui vertelt dat in de strategie specifiek gefocust wordt
op innovatie en de denim industrie.

Hoe Marokko inzet op denim en textiel innovatie in strijd klandizie
Noord-Europese landen

Op de beurs is te zien dat een deel van de bedrijven al bezig is met
duurzaamheid. Deze bedrijven zijn voornamelijk te vinden in de
denim-sectie, zo blijkt na een ronde op de beursvloer. Zo is er Ecolo
Rentel International dat het mogelijk maakt om jeans te wassen met minder
water en energie. Adil el Hamouti, logistiek directeur van het bedrijf,
vertelt dat het bedrijf de eerste Marokkaanse partij is die deze manier van
milieuvriendelijk wassen aanbiedt. “Dit is wat de wereld wil,” aldus El
Hamouti. Het bedrijf werkt al met klanten in Denemarken en de Verenigde
Staten maar grote handel met Noord-Europa doet het nog niet. El Hamouti
hoopt vooral dat Marokko als een geheel de textielindustrie verbetert. “We
hebben een ecosysteem nodig. De Noord-Europese markt wil kwaliteit en we
moeten investeren om aan die eis te voldoen.”

Duurzaamheid en innovatie zijn nog relatief nieuwe onderwerpen in de
Marokkaanse textielindustrie. Zo merkt Taylan Ozgur Simsek van Vav
Technology uit Turkije ook op. “Bij ons begon de focus op duurzaamheid al
zo’n tien jaar geleden,” vertelt de sales engineer van het bedrijf dat
machines voor een duurzame productie systeem ontwikkelt. “In Marokko begon
dit misschien vijf tot twee jaar geleden.” In de denim industrie lopen ze
op dat gebied wat voor. Bijvoorbeeld bij Gebi Jeans, begon de verduurzaming
van de collectie met jeans, maar is de aanpak nu ook verder ontwikkeld naar
T-shirts. De producent begon zo’n negen jaar geleden met een duurzamere
aanpak door te kiezen voor biologische materialen en de manier van wassen
van de producten. Bij de meeste van de producenten uit Marokko, zoals
bijvoorbeeld Salsabile uit Tangiers, is een groot vraagteken af te lezen op
hun gezicht als het gaat om duurzaamheid. Producenten die duurzaamheid wel
hoog in het vaandel hebben staan, zoals bijvoorbeeld Kilim Denim uit
Turkije, zien dat het loont om dit pad te bewandelen. Kilim wil het
volledige aanbod volgend jaar compleet duurzaam produceren en werkt nu
onder andere samen met G-Star en Garcia Jeans, zo vertelt Cansu Mesegul.

Al met al heeft de Marokkaanse textiel industrie dus een strategie om
merken uit andere landen binnen te halen, maar op de beurs blijkt dat er
nog een weg af te leggen is. De focus van de overheid en de investeringen
die worden gedaan zullen ongetwijfeld helpen, maar vindt de omwenteling
snel genoeg plaats? Dat zal afwachten blijven.

FashionUnited bracht op uitnodiging van de organisatie van Maroc in
Mode een bezoek aan de beurs in Marrakech van 17 tot en met 18
oktober.

Beeld: FashionUnited

Bron: Fashion United