Hoe gaat het nu met Invito?

0
263


CEO INTERVIEW

Invito is sinds
kort volledig in handen van Le Ballon-eigenaar Peter van den Hurk. Het is
een paar jaar geleden dat het merk deels in handen kwam van de retailman en
de recente overdracht van de aandelen is reden genoeg om eens aan te
kloppen bij Van den Hurk op het Invito en Le Ballon-kantoor in Den
Bosch.

Van den Hurk spreekt bijna nooit met de media, dat hij dit interview
doet is dan ook na aanmoediging van de marketingafdeling. Hij vindt het
voornamelijk belangrijk en ‘heerlijk om met Invito bezig te zijn’ en andere
dingen zijn daardoor minder belangrijk. “Laat mij maar stoeien met het
bedrijf. Als we twee weken niks verbeteren, dan word ik onrustig.” Dat Van
den Hurk zich met hart en ziel voor Invito inzet, net als de rest van het
hele bedrijf, wordt naarmate we langer spreken op het hoofdkantoor in Den
Bosch duidelijker. Hier zit een man die bloed, zweet en tranen in het
bedrijf steekt.

De tekst loopt verder onder de foto.

Even terug naar het begin. Van den Hurk, eigenaar van Le Ballon, neemt Invito in 2016 over nadat het merk bij het
portfolio hoorde van het failliete MacIntosh. Het was destijds al duidelijk
dat Invito op de schop ging; de winkels hadden niet een eenduidige
uitstraling en Van den Hurk wilde het assortiment aanpakken. “De twee
winkels in Den Bosch hadden een totaal andere uitstraling, de een juist
heel licht en de ander heel donker,” aldus de topman. “Het was ons vanaf
het begin al duidelijk dat je als sec schoenenwinkel tussen het geweld van
andere schoenretailers geen kans hebt. Die illusie had ik niet. We konden
ons wel focussen op verkoop van Dr Martens en Vans, maar dat segment is te
smal, daar kan je niet van leven,” aldus Van den Hurk. “Le Ballon was
altijd vrouwelijk en redelijk sportief en wij dachten dat er ook een plek
was in de markt voor een andere doelgroep die hun complete outfits kunnen
aanschaffen.”

Bij Invito komt nu goed naar voren wat we kunnen verkopen.

Peter van den Hurk, eigenaar Invito en Le Ballon

Fast forward naar 2019. Invito heeft vier winkels; in Arnhem, Breda, Den
Haag en Nijmegen. Een nieuw winkelconcept is geïntroduceerd mét
kleding, een stap die nog niet eerder was gezet bij Invito. Het bedrijf
heeft sinds kort een eerste kledingontwerper in het team en produceert
eigen items, naast de stukken die het verkoopt van onder andere Na-kd,
Things I Like Things I Love, Noisy May. De beslissing om kleding te
introduceren in het concept van Invito was een moeilijke aldus Van den
Hurk. “Invito heeft nooit kleding verkocht, dus dat was best een moeilijke
stap. Met welke merken begin je, want de merken waarmee je begint, daar
eindig je waarschijnlijk niet mee. In de praktijk blijft het uitproberen en
we zijn nu zeker op de goede weg. De verkoop van kleding bij Invito zit
heel erg in de plus,” zo meldt de topman trots. Daarbij vermeldt hij wel
dat het bedrijf constant aan het finetunen is, zowel bij Invito
als bij Le Ballon. “Bij Invito komt nu goed naar voren wat we kunnen
verkopen, wat de doelgroep wil en dat komt gelukkig overeen met wat wij
willen verkopen. Je hebt natuurlijk een bepaald beeld bij; Je wil een leuke
formule hebben, die ook winstgevend is, maar waar je vooral trots op bent.”
Om de doelgroep te kunnen geven waar ze naar verlangen, heeft Invito sinds
kort een eigen ontwerper die kledingstukken maakt. “Door het inkopen van de
merken ontstaat er een rode draad. Soms kun je net niet vinden wat je wil,
maar wil je dergelijke items wel kunnen bieden. Vandaar zijn we nu zelf de
ideeën gaan vertalen naar kleding.”

De tekst loopt verder onder de foto.

Invito: “Voor je gaat uitbreiden moet je alle puzzelstukjes hebben”

De klanten weten Invito nog steeds te vinden, zo meldt de topman. Een
uitbreiding van het winkel portfolio staat dan ook zeker op de
verlanglijst, maar of dit per se de 25 winkels moeten zijn die vier jaar
geleden bij de overname werden genoemd is niet zeker. “We willen nog steeds
naar landelijke dekking, maar hoe we dit verder gaan uitrollen, met dat
plan zijn we nog bezig” Van den Hurk haalt diverse vragen aan: ‘Horen we
naast de Zara, of horen we op de plek waar onze klant luncht en koffie
haalt?’ “Dit moet het komende jaar voor ons duidelijk worden, voordat we
gaan uitbreiden in ieder geval. Het is voor de strategie heel belangrijk.
Het ligt namelijk ook aan de stad waar je je wil vestigen. Dan is het de
vraag waar wil je Invito hebben?” Concessies betreffende de winkels, daar
doet Invito niet aan. “We kunnen ons niet permitteren om te zeggen ‘dan
maar daar’. Dat doe ik niet. We hebben misschien niet eens 25 winkels nodig
om Nederland te bedienen, maar we willen wel groter.” Voordat Invito gaat
uitbreiden moet het concept goed staan en volgens Van den Hurk zit dit nu
op 90 procent. “Voordat je uit gaat breiden moet je alle puzzelstukjes
hebben.”

De tekst loopt verder onder de foto.

Een leuk detail over de winkels is het feit dat Van den Hurk samen met
het team zelf de winkels ontwerpt, het meubilair bouwt en het pand opknapt.
Bij de ontwikkeling van het concept is er maanden gestoken in het
rondneuzen op het internet, Pinterest in het bijzonder. Samen werd er hard
getekend en zelf gebouwd. Hij laat een video zien van inkoper Marieke, die
tevens het gezicht van het merk is geworden op social media, die een tegel
zet. Of het nu een IT’er is of een winkelmedewerker, de medewerkers zetten
zich met hart en ziel in op hun vrije dag, zo blijkt. “Als je vraagt of
onze winkels een ziel hebben, dan is het antwoord ‘ja, zeker’. Invito is
echt uit het hart opgebouwd.”

We gaan uit van onze eigen kracht.

Peter van den Hurk, eigenaar Invito en Le Ballon

Vertrouwen in stenen winkels is er ook nog steeds bij Invito. Het gaat
om een wisselwerking, want volgens Van den Hurk lopen er nog steeds genoeg
mensen in de stad. “Als er veel horeca draait, dan valt winkelen niet
tegen. Ik denk dat het nog steeds kan, maar je moet wel alles voor elkaar
hebben. De voorraad, het personeel, de winkel. Het is wel Champions League
wat je moet spelen, anders kom je er niet.”

Invito heeft heel duidelijk een visie voor ogen. Dat mag na dit kleine
uur op het hoofdkantoor in Den Bosch wel duidelijk zijn. “Wij kijken echt
naar ons zelf en verbeteren vervolgens. We kijken niet naar wat onze buren
doen. We gaan uit van onze eigen kracht. We willen wel leren van een ander,
begrijp me niet verkeerd, maar we varen onze eigen koers. Dat maakt ook je
identiteit en dat je daar ook niet snel vanaf wijkt.”

Beeld: via Invito

Bron: Fashion United