Het idee van jezelf presenteren als merk is niet nieuw, het is
een concept dat al een tijd zichtbaar is in de zakenwereld en binnen het
ondernemerschap. Maar de afgelopen jaren is ook een breder publiek
potentieel gaan zien in het concept van een persoonlijk merk, en is het een
populair gespreksonderwerp geworden onder jonge professionals en studenten.
Maar waarom?
Wat is het en wat is een goede manier om het te doen?
Het bezitten van een openbaar, persoonlijk merk is in wezen gelijk aan
een professionele online aanwezigheid die vertegenwoordigt wat je doet en
wat je de wereld kunt bieden. Dit kan een presentatie van je vaardigheden
of talenten zijn, of gewoon een verslag van wie je bent, zoals een online
CV. Beiden zijn belangrijk als je gezien en gehoord wilt worden. Niet
alleen in je eigen vakgebied, maar ook gericht op andere professionals die
mogelijk in je zijn geïnteresseerd. Een veelvoorkomende misvatting is dat
je diensten moet verkopen of iets moet aanbieden om een persoonlijk merk te
hebben, maar dat is niet het geval. Eenvoudig gezegd: jij bent het merk.
Velen zijn zich er momenteel meer dan ooit van bewust dat een
persoonlijke online aanwezigheid een carrière kan beïnvloeden, en ze hebben
gelijk. Toekomstige en zelfs huidige werkgevers gebruiken sociale
mediaplatforms om kandidaten te ontdekken. Dat maakt het ontwikkelen van
een professioneel, persoonlijk merk een cruciaal onderdeel van je algehele
sociale mediaprofiel.
Welke tools moet je gebruiken om je persoonlijk merk te
ontwikkelen?
Er zijn veel gratis tools beschikbaar die ervoor zorgen dat je
Google-zoeklijst indrukwekkend is en volledig representatief voor wie je
bent en hoe je gezien wilt worden:
Tools
- •The Dots.
Het Amerikaanse The Dots is een
perfect voorbeeld van het weergeven van je ervaringen en prestaties in een
online ruimte. Met The Dots kun je ‘projecten’ uploaden, waarmee je niet
alleen credits voor je eigen werk kunt weergeven, maar ook voor andere
teamleden. The Dots heeft vermeldt dat grote bedrijven naar Dots-profielen
kijken om toekomstige werknemers in te huren. Een dergelijke
portfolio-website als The Dots, of van een ander bedrijf, helpt je
prestaties te tonen.
• Online website.
Steeds meer mensen maken hun
eigen website. Dit kan iets eenvoudigs zijn, zoals hannahrafter.com.
Waar moet je aan denken? Nouja, je zou meer details over je CV kunnen
geven, met een beschrijving van verdere prestaties en projecten waaraan je
hebt gewerkt. Misschien wil je het wat persoonlijker maken door je
interesses en hobby’s buiten het werk te vermelden. Je kunt ook een
contact me-pagina creëren waar je kunt delen welke
werkveldinteresses je hebt, de omstandigheden waarin je gecontacteerd wilt
worden en voor welke kansen je open zou staan.
strong>• Instagram.
Instagram is wellicht het moeilijkst te
begrijpen wat navigeren en delen betreft. Mensen hebben vaak ‘werk
Instagram-accounts’ om hun creatieve of visuele vaardigheden op te delen.
Het gebruik van Instagram om je persoonlijk, professioneel merk te bouwen
is een andere manier om voorop te lopen.
Dit zijn slechts enkele manieren om een sterk, 360-graden professioneel
merk te bouwen. Als er een platform bestaat dat je helpt om jezelf en je
prestaties te laten zien, waarom zou je er dan geen gebruik van maken? Het
opzetten van een profiel op sites zoals hierboven genoemd duurt gemiddeld
slechts 20 minuten. Dat is 20 minuten van je tijd waarmee je gezien,
gehoord en mogelijk ingehuurd kan worden. Ongeacht leeftijd, vakgebied of
functie; we kunnen allemaal onze professionele online aanwezigheid
verbeteren!
Door gastredacteur Hannah Rafter, oprichter en hoofdredacteur van
The Intern 247, een website die zich toelegt op het geven van echte
inzichten in de modewereld. @theintern247, theintern247.com. Er volgen nog
drie artikelen van de auteur, elke woensdag verschijnt een nieuwe
publicatie?. Zeker weten dat u deze niet mist? Meldt u Fashion United