Inditex presenteert duurzaamheidsdoelen voor dochtermerken

0
562

“Duurzaamheid is een oneindige taak waar iedereen bij Inditex betrokken
is, en waarin we met succes al onze leveranciers meekrijgen.” Het is de
uitspraak van Pablo Isla, CEO van het Spaanse modebedrijf Inditex. Isla
presenteerde vandaag, tijdens de Annual General Meeting, zijn
duurzaamheidsdoelen voor Inditex’ dochtermerken Zara, Bershka, Massimo
Dutti en meer.

Eén van de voornaamste doelen van Inditex, dat ook eigenaar is van
labels als Pull & Bear, Stradivarius en Zara Home, is dat tegen 2025 100
procent van het katoen, linnen en polyester dat voor Inditex’’ producten
wordt gebruikt, “biologisch, duurzaam of gerecycled zal zijn”, blijkt uit
een persbericht over de Annual General Meeting. Daarnaast noemt Isla dat
tegen 2020, het gebruik van plastic tassen “volledig wordt geëlimineerd”,
een mijlpaal die al is bereikt van vier van de acht dochtermerken.

Inditex richt zich al enige tijd op duurzame initiatieven. Zo gebruikt
het milieuvriendelijke materialen voor de collecties, gebruikt het
gerecycled verpakkingsmateriaal en transformeerde het bedrijf fysieke
winkels op basis van milieuvriendelijke modellen. Ook introduceerde het Zara’s duurzame Join Life collectie, waarbij
producten zijn gemaakt van hergebruikte materialen, Tencel en biologisch
katoen. Isla beoogt dat Inditex het gebruik van het Join Life label
uitbreidt. Momenteel zijn 136 miljoen kledingstukken van de dochterlabels
al voorzien van het Join Life label, en Isla verwacht dat volgend jaar één
op de vier kledingstukken in aanmerking komt voor het duurzaamheidslabel.
Dat zou neerkomen op een groei van 110 procent, luidt het persbericht.

Wat betreft de fysieke winkels meldt Isla dat Inditex volgend jaar alle
nog niet deelnemende filialen zal uitrusten met inzamelbakken voor
gebruikte kledingstukken. Verder zal in 2025 80 procent van de energie die
wordt gebruikt in de winkels en kantoren, hernieuwbaar zijn.

Het Spaanse Inditex is momenteel beschikbaar in ruim honderd
verschillende markten wereldwijd. De modegroep realiseerde in 2018 een
omzet van 26,15 miljard euro. Online verkopen vertegenwoordigden 12 procent
daarvan.

Beeld: Zara Facebook

Bron: Fashion United