Londen – De vraag naar gelegenheidskleding is tijdens de
coronacrisis sterk gedaald, waardoor verhuurservices alle zeilen moeten
bijzetten en de voorraad ‘rode loper jurken’ in winkels en magazijnen zich
heeft opgestapeld.
Wereldwijd zijn veel evenementen gecanceld en worden strikte social
distancing regels in acht genomen, waardoor galajurken en dergelijke
kledij niet langer nodig zijn.
Sinds maart is er een collectieve behoefte ontstaan aan comfortabele
kleding. De thuiswerklook wordt bepaald door hoe we verschijnen op Zoom:
zakelijk van boven, comfortabel van beneden. Zoals Simon Wolfson, Next CEO,
vertelde tegenover de BBC: ‘Men koopt geen nieuwe outfit om in thuis te
blijven.’
Formele kleding beleeft ook zware tijden. Zakelijke looks en
(mantel)pakken zijn categorieën die tijdens de pandemie enorm zijn gedaald
in vraag. Dat geldt tevens voor badmode, aangezien vakanties zijn afgezegd,
grenzen zijn gesloten en de reisbranche moet vechten om te overleven. Wie
wil afreizen naar een land waar je veertien dagen in quarantaine moet? En
wie kleedt zich mooi aan voor het dagelijkse supermarktbezoek of de
wandeling met de hond?
Hoe zullen we ons kleden in de toekomst?
Crises komen en gaan natuurlijk, de pandemie zal ooit eindigen en de
terugkeer naar ‘het nieuwe normaal’ is onoverkomelijk. Maar hoe zal dat
nieuwe normaal eruit komen te zien? We zullen ons zeker niet blijven hullen
in joggingbroeken. Trendwatcher Li
Edelkoort zegt dat er een tijd zal komen waarin we weer willen
dansen, ons mooi aankleden en sociale contacten opzoeken. Na de Tweede
Wereldoorlog, toen modehuizen de deuren heropenden, werden nieuwe ontwerpen
ontwikkeld en kwam een nieuwe vrouwelijkheid op. Denk aan Dior’s New Look:
een silhouet met bustier-stijl bovenlijf en ingesnoerde taille, gevulde
heupen en klokkende rok.
Na de pandemie willen we onszelf weer uitdrukken door middel van mode,
er zal vraag komen naar nieuw ontwerp, hetzij in een periode waarin een
veilig gevoel, economische zekerheid en duurzaamheid voorop staan. Sociale,
politieke en economische veranderingen hebben altijd impact gehad op hoe
mensen zich kleden. Binnenkort zullen we weten hoe dat eruit ziet
post-COVID 19.
Gerelateerd:
- Het veranderende karakter van werkkleding
- “Moderetail zal baat hebben bij inzetten op vermaak en
sport- en huiskleding” - Vijf manieren waarop ontwerpers hun collecties in
crisistijden moeten benaderen - De wereld na corona volgens trendwatchers
- ‘Het nieuwe normaal’: tips voor retailen in de
anderhalvemetersamenleving
Het origineel van dit artikel verscheen 5 juni op FashionUnited.uk
May-Anne Oltmans
Foto: Dior
Bron: Fashion United