Japanase e-tailer Zozo Inc., bij het grote publiek onder andere
bekend van de Zozosuit, trekt zich terug uit Europa en de Verenigde Staten.
Zo meldt het bedrijf in het jaarverslag. Het Japanse bedrijf had voor het
eerst in de geschiedenis van het merk te maken met een winstdaling.
Zozo is in het thuisland verantwoordelijk voor meer dan de helft van de
online verkoop van het midden tot en met hoog segment kleding. Het bedrijf
lanceerde een speciaal bodysuit met diverse meetpunten door middel van
stippen, het Zozosuit, om op maat gemaakte kleding aan te kunnen bieden.
Het pak werd door velen besteld, maar weinig bestellingen volgden, aldus
het bedrijf. Zozo kreeg hierdoor te maken met hoge kosten voor de
distributie van de Zozosuit en had ook moeite met het verwerken van de
bestellingen. Klanten konden nog wel eens maanden wachten op hun
bestelling. “We zijn hiermee gestart met het idee dat alleen de maten S, M
en L niet goed genoeg waren. Maar zoals men weet, ging het niet zoals we
hadden gehoopt,” aldus CEO Yusaka Maezawa tijdens de jaarlijkse analisten
dag. Het Zozosuit project wordt in november afgerond.
Zozo zal zich terug trekken uit Europa en de Verenigde Staten. Hierdoor
schrijft het bedrijf ruim 21 miljoen euro af. Alle operationele
activiteiten in het gebied worden stopgezet. Op de website is te lezen dat
de website, app en het meetproces van het zozosuit nog te gebruiken zijn
tot en met 26 mei voor bestaande klanten. De data die het bedrijf heeft
opgedaan door middel van de metingen worden op 28 mei verwijderd. De
operationele winst bij het bedrijf daalde met 21,5 procent in het afgelopen
boekjaar. Het bedrijf ziet het wel positief in voor de jaren 2019 en 2020,
aldus het bedrijf tijdens de presentatie van de resultaten.
Beeld: zozo bodysuit. via Zozo inc.
Bron: Fashion United