IN BEELD‘Een epiloog die voelt
als een ouverture’. Zo omschreef Alessandro Michele de presentatie van de
Gucci-resortcollectie, ‘Epilogue’ getiteld, die vrijdag plaatsvond tijdens
Milan Fashion Week. De presentatie bestond uit een twaalf uur durende
livestream die kijkers een blik achter de schermen biedt bij de fotoshoot
van de resort-campagne, en een serie lookbookfoto’s van de collectie.
Opvallend: Michele vroeg zijn collega-ontwerpers bij Gucci om in beide
shoots model te staan.
Onder de modellen zijn bijvoorbeeld handtassenontwerper Beatrice Gianni,
ready-to-wearontwerper Marvin Desroc, en kinderkledingontwerper Jandrine
Delloye. Hun namen en functies zijn in grote zwarte letters op post-its
gekrabbeld, die op de lookbookfoto’s zijn geplakt. “De kledingstukken worden gedragen door hen die ze hebben gecreëerd,” zo benadrukt Michele in een
persbericht. “De designers met wie ik dagelijks de bedwelming van het
ontwerpen deel, worden de performers van een nieuw verhaal.”
Ontwerpers staan model voor Gucci’s ‘epiloog van een
liefdestrilogie’
De collectiepresentatie was het slotakkoord van Michele’s
‘liefdestrilogie’, waarvan het eerste en tweede deel in respectievelijk
februari en mei werden getoond. Met deze reeks wilde Michele ‘de regels, de
rollen en de functies’ van de modewereld bevragen. Dat deed hij veelal door
omkeringen: door de backstage naar voren te halen, of modellen de controle
te geven over het vormgeven van een advertentiecampagne.
In februari vierde Michele naar eigen zeggen ‘het ritueel van de
modeshow’ door de backstage-omgeving rondom de catwalk op te bouwen. De
campagne die Gucci in mei lanceerde was door de Gucci-modellen zelf
geënsceneerd en gefotografeerd, met intieme scènes in en om huis als
resultaat. De campagne was een ‘radicaal experiment’, zo stelde Michele in
een bijgaand persbericht, waarin hij zich liet inspireren door ‘het idee
dat schoonheid, onvoorspelbaar en wonderlijk imperfect, in de afwezigheid
van controle kan ontstaan’.
Het inzetten van zijn collega’s als modellen voor de resortcollectie is
een vergelijkbare omkering, waarin Michele ontwerper en kledingstuk – die
na het ontwerpproces gewoonlijk van elkaar gescheiden worden – juist weer
dicht bij elkaar brengt. Michele geeft daarmee niet alleen een eerbetoon
aan de processen en rituelen die horen bij het ontwerpen en presenteren van
een collectie, maar laat ook zien hoe deze anders zouden kunnen.
Behalve een slotakkoord vormt ‘Epilogue’ dan ook een nieuwe start, aldus
Michele. “Het epiloog dat ik presenteer voelt als een overture… Een drempel
naar een nieuw begin, van waaruit we onze toekomst proberen te verbeelden.”
Beeld: Gucci resort 2021, door Mark Peckmezian
Bron: Fashion United