INTERVIEW
Een nieuw kantoor, een nieuwe winkel én een nieuwe website. En dat is
nog niet eens al het nieuws wat te melden valt bij kindermodemerk Gray
Label. Hoog tijd dus om te spreken met brand director Vivian
Hartog-Holla.
Allereerst een kleine schets van Gray Label, voor degenen die het merk
nog niet kennen. Gray Label is een kindermodemerk dat zich richt op
kwalitatieve basics in zachte tinten en zonder prints opgericht door Emily
Gray; vandaar ook de naam. Het merk ziet in 2011 het levenslicht en begint
in 2013 met wholesale waarna dit in 2015 op grote schaal wordt uitgerold.
Het merk waarbij ‘het kind op de voorgrond staat in plaats van
overschreeuwd wordt door de kleren’ slaat aan.
Fast forward naar 2019. Het pand aan de Looiersgracht, waar het kantoor
en de showroom zitten, wordt ingeruild voor een nieuw winkelpand en een
ander kantoor. Gray Label is nu te vinden aan de Huidenstraat, waar het
merk kan profiteren van de centrale locatie. Het kantoor is verhuisd naar
een duurzamer pand, een wens van oprichter Emily Gray. Duurzaamheid zit
immers in het DNA van het merk verweven. De collectie is namelijk niet
trendgevoelig waardoor het niet nodig is om kleding te vervangen omdat het
niet meer in het modebeeld past. Daarnaast helpen de kwalitatieve stoffen
ook om een item langer mee te laten gaan.
Gray Label groeit verder: nieuw kantoor, nieuwe winkel én website
Het enige punt met kinderkleding is dat kinderen zo snel groeien. Binnen
een jaar doorlopen ze meerdere maten. Daarom is Gray Label nu aan het
testen met een lease-service, zo vertelt Hartog-Holla aan FashionUnited.
Het idee ontstond twee jaar geleden door een gesprek over leasen in een
compleet andere industrie. “Toen zijn we onderzoeken gaan doen hoe we dat
toe konden passen.” Het lease-pakket begint in de ‘miniature lijn’, voor de
allerkleinsten. “Een abonnement duurt een jaar, met bijbehorende maten.
Deze eerste maten groeien ze het snelste uit, dus daar kunnen we de meeste
impact maken. Deze kleding kan dan nog een tweede, derde of zelfs vierde
leven krijgen.” Met een geselecteerde groep gaat de eerste test in november
van start. Hiermee wil Gray Label kijken wat de wensen zijn van de ouders
en hoe het concept nog aangescherpt kan worden. Het lease abonnement staat
vanaf half 2020 op de website van het kindermodemerk, beschikbaar voor
iedereen. Nederlandse consumenten zullen wel de eerste focus zijn, mede
vanwege de logistiek van het opsturen en terughalen van de kledingstukken.
De focus bij de lease-constructie ligt op het kunnen aanbieden van een
nóg duurzamere optie op het gebied van het gebruik van kleding. Gray Label
is wel realistisch: het doel is om in eerste instantie break-even te
draaien in plaats van winst te maken. Bijkomende kosten als kleding
terughalen, wassen en opnieuw verpakken en opsturen wegen immers behoorlijk
mee op de balans en snijden in de marge. Ze zien het leaseconcept als een
extra service die naast gemak voor de consument, ook bewustwording creëert
en uiteindelijk bijdraagt aan een meer sustainable-mode industrie. De
eerste reacties uit de achterban zijn dan ook positief.
Alsof het allemaal nog niet genoeg is, lanceert het merk ook een
nachtmode en ondergoed collectie en heeft het in samenwerking met Novesta
nu ook drie items voor volwassenen. Het nachtgoed is vanaf eind november te
koop en de special edition voor volwassenen zijn vanaf 4 november te koop.
De nacht- en ondermode collectie is zo ontworpen zodat ze zowel overdag als
‘s nachts gebruikt kunnen worden. De items kunnen makkelijk gemixt en
gematcht worden en is gemaakt van rib-katoen en gerecycled elastane.
Beeld: Gray Label
Bron: Fashion United