Klaar voor de toekomst: AMFI herstructureert opleidingen

0
450

Klaar voor de toekomst: AMFI herstructureert opleidingen

INTERVIEW

Bijblijven in een
industrie die in een constante staat van beweging is, is nooit makkelijk.
De modeindustrie staat aan de vooravond van radicale veranderingen –
uiteenlopend van de vierde technologische revolutie tot de opkomst van
nieuwe consumptie-vormen, klimaatverandering en veranderende denkbeelden
van de consument. Daardoor is het een uitdaging geworden om de volgende
generatie modemakers te voorzien van de juiste tools om de
toekomst van de industrie te overzien. Om de industrie positief te kunnen
blijven vormen, heeft het Amsterdam Fashion Institute (AMFI) besloten een
significante educatieve herstructurering te ondergaan. Die herstructurering
is een reflectie van de standpunten en voorkeuren van de volgende generatie
leiders in de mode.

De herstructurering zal effect hebben op zowel de bachelor- als
toekomstige masterprogramma’s van AMFI. Het onderwijsinstituut streeft
ernaar nieuwe leerpaden te creëren voor toekomstige beroepen.
Tegelijkertijd is het doel om studenten de vaardigheden, mindset en
motivatie te geven die nodig is om de creatieve industrie succesvol te
vormen. AMFI, onderdeel van de Hogeschool van Amsterdam (HvA), hoopt dat
studenten uiteindelijk ‘’verantwoordelijke change-makers’’ zullen
worden, die een toekomstbestendige modeindustrie maken. De thema’s
creatieve technologie, duurzaamheid en innovatie zullen, evenals
samenwerking, diversiteit en inclusiviteit, centraal worden binnen het
nieuwe curriculum. Zo hoopt AMFI haar positie te versterken als ‘’een van
de meest baanbrekende mode-instituten ter wereld’’.

Om meer te weten te komen over de educatieve veranderingen bij AMFI,
sprak FashionUnited met Peter Leferink: hoofd Fashion & Design bij AMFI.
“Door klimaatproblemen, ontwikkelingen op creatief-technologisch vlak en
veranderend consumentengedrag, is de industrie de afgelopen jaren
onderhevig geweest aan verandering. Dat vraagt om een ander type
modemakers, denk bijvoorbeeld aan virtuele ontwerpers”, aldus Leferink.
“Dat vraagt om nieuwe leerpaden in ons curriculum.” Ook is er bij AMFI het
besef dat een groot aantal huidige banen in de modebranche, in der loop der
jaren zal verdwijnen. Het instituut wil studies aanbieden die bijdragen aan
een nieuwe, positieve modeindustrie. Daarom focust het niet langer puur op
een curriculum dat is gevormd door de industrie en consumentengedrag.
“Vanuit educatief oogpunt is dit een enorme verschuiving. In plaats van de
industrie te volgen, creëren we een nieuwe.”

Behalve dat het AMFI de leerpaden van de bachelors flexibeler maakt,
krijgen studenten meer vrijheid hun studie zelf vorm te geven. Dat betekent
dat ze kunnen kiezen of ze liever een algemene vorming krijgen, zoals
onderzoek doen vanuit meerdere invalshoeken naar de rol van creatieve
technologie, of dat ze zich liever specialiseren, bijvoorbeeld als
ready-to-wear damesmode ontwerper. “We willen die nieuwe mogelijkheden
aanbieden en daarnaast zorgen dat AMFI’s drie afdelingen, Fashion & Design,
Fashion & Branding en Fashion & Management, meer dan ooit samenwerken. Het
plan is om studenten expert tracks te bieden, waarbij ze expertise
van de verschillende afdelingen combineren.” Het eerste jaar na de
educatieve herstructurering is nu bezig en geeft studenten inzicht in hoe
ze zichzelf zien als mode-ontwikkelaar, hoe ze zich in de nieuwe industrie
gedragen en waarom, en wat de rol is van mode in de samenleving.

Klaar voor de toekomst: AMFI herstructureert opleidingen

Aan het eind van hun eerste jaar zouden studenten de kennis en
tools moeten hebben die de basis vormen van de rest van hun studie
bij AMFI. Door meer nadruk te leggen op hoe studenten de wereld en hun rol
hier zien, hoopt het instituut ze de mindset en vaardigheden hebben die
nodig zijn in de continu veranderende modewereld. “Persoonlijke groei, ook
op artistiek gebied, vinden we erg belangrijk”, zegt Leferink. “Je moet
studenten de vaardigheden meegeven die ze nodig hebben om de carrière na te
jagen die ze willen, en hen helpen uitvinden wie ze zijn en hoe ze zichzelf
in de wereld zien – en dat is iets heel moois.” Hij gelooft dat het niet
langer genoeg is om studenten alleen gevestigde vaardigheden te leren,
zoals patroontekenen of business management. Studenten moeten ook
leren hoe ze kunnen samenwerken en co-creëren met anderen, zodat ze als
onderdeel van hun opleiding kunnen leren van anderen. Daarom wil het
instituut binnen drie tot vier jaar leerpaden aanbieden die volledig naar
wens in te vullen zijn, zodat studenten elementen van verschillende
disciplines kunnen combineren.

”Als een student bijvoorbeeld een virtuele ontwerper wil worden, maar
ook wil leren over modeconcepten en branding, dan moeten die disciplines
samenkomen in een uniek leerprogramma”, merkt Leferink op. AMFI gelooft dat
een nieuw curriculum dat is gebaseerd op samenwerking en een
multidisciplinaire aanpak, studenten in staat stelt meer kennis en
expertise op te doen tijdens hun studie. Het zal hen ook onafhankelijker
maken, met meer controle over de koers van hun eigen studie, waarbij wordt
afgestapt van klassieke onderwijsmethoden. “We koesteren onze historie als
een instituut dat branding, design en management-skills bijbrengt, maar
gaan tegelijkertijd een toekomst tegemoet waarin we mode-ontwikkelaars met
een visie opleiden.” Tot slot hoopt het AMFI dat het nieuwe educatieve
aanbod studenten beter zal voorbereiden op de uitdagingen die ze tegen
zullen komen in het veranderende modelandschap.

Het instituut wil ook ‘labs’ ontwikkelen, waar studenten kunnen studeren
en waar theorie en praktijk samenkomen, door samen te werken met
internationale organisaties, bedrijven, andere onderwijsinstituten en de
HvA zelf. “We hopen een omgeving te creëren waarin studenten elkaar én
andere modeprofessionals inspireren en waar ze samenwerken. Deze connectie
met de industrie is een kans die voor zowel studenten als professionals
voordelen oplevert.” Door peer to pear coaching, mentoren en
externe support, blijft AMFI bouwen aan future-proof opleidingen.
“Maar we zijn er nog niet”, benadrukt Leferink. “Dit is hoe we de toekomst
van modeopleidingen zien, maar we weten niet hoe de toekomst er
uiteindelijk uitziet. We moeten een open blik blijven behouden en flexibel
genoeg zijn om op tijd te kunnen reageren. Uiteindelijk willen we een
positieve mode toekomst werkelijkheid maken.”

Het origineel van dit artikel zal worden gepubliceerd op
FashionUnited.com/education. Vertaling en bewerking vanuit het Engels:
May-Anne Oltmans.

Foto’s: Tim Buiting voor AMFI. Beeld: Avatar, credit Iris van
Wees.

Bron: Fashion United