Ontwerpersduo Victor Verhelst en Thomas Renwart van ontwerpstudio ‘Les
Monseigneurs’ is dit jaar de winnaar van de vijfde BKRK-prijs. Met de
focus van de prijs dit jaar op textiel, wisten de ontwerpers de vakjury te
overtuigen met hun door de natuur geïnspireerde wandtapijten. Dat heeft de organisatie bekendgemaakt in een persbericht.
Les Monseigneurs is een circulair ontwerpbureau dat in hun wandtapijten
en doeken de restgarens en overstock van bedrijven en textielwerkplaatsen
verwerkt. Juist dat ecologische aspect, “gecombineerd met de zoektocht van
Les Monseigneurs naar de juiste markt voor hun producten en hun jeugdige
enthousiasme maakt volgens de jury van dit ondernemend duo de winnaar”.
55 vakmensen dienden hun dossiers dit jaar in bij de jury. “Duurzaamheid, creativiteit
en innovatie stonden centraal,” adus Igor Philtjens, voorzitter van vzw Het
Domein Bokrijk en gedeputeerde in het persbericht. “Dat is ook de reden waarom er niet enkel
producten, maar ook diensten, projecten of onderzoeken ingediend konden
worden. In de inzendingen zagen we heel wat jonge, startende ondernemers,
wat bewijst hoe actueel het thema van deze wedstrijd is.”
Met de focus op textiel werd ontwerper Tim van Steenbergen, vakcurator
van de Textiel expo in het Openluchtmuseum, gevraagd om de jury te leiden
samen met Ilse Dedeken, zaakvoerder van het linnenbedrijf Verilin. Het
tweetal werd aangevuld met nog twee juryleden, Ruth Goossens,
hoofdredactrice van Knack Weekend, en Pascal Cools, managing director bij
Flanders DC.
Van de 55 aanmeldingen werden de tien sterkste kandidaat geselecteerd
voor een meet & greet met de juryleden in het Kasteel van Bokrijk, bij
VAKlab, het expertisecentrum rond ondernemerschap en vakmanschap in
Bokrijk. Daar kregen zij de kans het advies van de jury te implementeren en
hun inzendingen te finetunen op het gebied van prijsstelling,
productieproces en gebruiksvriendelijkheid. Vervolgens werden drie
finalisten gekozen en kon het publiek online van juli tot september helpen
bij het kiezen van de winnaar.
De merken ’Pour’ van Julie van den Boorn en ‘Woven Memories’ van
Salvatore Caltabellotta plaatsten ook als finalisten. Pour is eveneens een
circulair mark dat zijn proces start met waardevolle herwonnen grondstoffen
die op een maatschappelijk verantwoorde manier worden geproduceerd, terwijl
‘Woven Memories’ een onderzoek is naar het positieve psychologische effect
van repetitieve handelingen zoals weven op de gemoedstoestand. Dit
onderzoek is gebaseerd op het feit dat Turkse tapijtweefsters uit Istanbul
de gelukkigste mensen op aarde zijn. Hierbij wordt weven toegepast in het
maken van dagelijkse voorwerpen zoals banken of stoelen.
Foto via Vaklab.be
Bron: Fashion United