Lichting 2019: Maximalisme, spel, mannelijkheid en maatschappelijke problemen

0
687

Een van de highlights van het Nederlandse modejaar: de
Lichting-show. Aanstormend modetalent, vers van de zeven Nederlandse
modeacademies, toont hun kunnen en maakt daarmee kans op een prijs van
10.000 euro. De ontwerpvisies van de jonge talenten laten vaak goed zien
wat er speelt in de ontwerpwereld en ook deze editie, op de vrijdag van
Amsterdam Fashion Week was geen andere. De highlights.

Lichting 2019-winnaar Dylan Westerweel

Allereerst de winnaar van Lichting 2019: Dylan Westerweel van ArtEZ.
Westerweel won met zijn mannencollectie ‘Jack Saul’ waarmee hij onderzocht
wat mannen sexy maakt. Westerweel ziet schoonheid en sexualiteit als een
wapen – iets dat rentboys uit het Victoriaanse tijdperk ook deden – en
creëerde daar door de mannelijke variant op de femme fatale. De ontwerper
liet een grote diversiteit aan technieken zijn, van handverven, tot het
maken van korsetten tot borduursels. Dankzij het kleurenpalet van roze,
magenta, wit en blauw was het ook nog eens heel prettig voor het oog.

Het juryrapport van de winnende collectie luidde dan ook:
“Genderidentiteit en bijbehorende verwachtingen verdwijnen vandaag de dag
sneller dan ooit en daarmee is het idee van wat een man sexy maakt nog
nooit zo fluide geweest. Dylan’s collectie was een verfrissende kijk op wat
mannelijke sexiness betekent in 2019.”

De jury (bestaande uit Kim Bekker, Eva Losada, Jo Simpson en Rolien
Zonneveld) hadden daarnaast nog twee eervolle vermeldingen: Iris van Wees
(AMFI) en Armia Yousefi (HKU). Van Wees liet met haar afstudeercollectie de
toekomst van mode zien. “Een pionier die haarzelf heeft geleerd om digitale
applicaties te verwerken in haar werk met het idee om mode te ontwerpen met
nul afval,” aldus het juryrapport. Niet alleen is Van Wees gespecialiseerd
op het digitaal ontwerpen van een collectie, ook voegde ze elementen toe
aan de ontwerpen die alleen zichtbaar zijn wanneer een item gescand wordt
met een telefoon. Ook Armia Yousefi kreeg een eervolle vermelding omdat hij
met zijn collectie mensen in zijn ‘rauw en emotionele universum trok’.
Yousefi gebruikte het huwelijk van zijn ouders als inspiratiebron die in de
jaren zeventig afspeelde met op de achtergrond de oorlog in Iran.

Een heerlijke break tussen al het catwalkgeweld was de collectie van
Dana Lipka (Mafad Maastricht) die getoond werd door een vijftal dansers in
plaats van modellen. Een hiphop-performance schudde de genodigden even
wakker. De collectie van Lina Lau was zo fluffy dat het uitnodigde in een
van de ontwerpen een dutje te doen. Naast de collectie van Westerweel
onderzocht ook Ashley Luypaers het mannelijke modebeeld en maakte een
combinatie van bokscultuur en Britse tailoring. Ook werden diverse
maatschappelijke problemen aangesneden in de collecties van Vincent Wong,
Juris Efneris.

Elk van de veertien collecties (we vergeten Nina Liburd, Emma
Torsteinrud, Mika Perlmutter, Sophia Wantia, Rosalie van Pinxteren en Manou
van den Berg niet) speelde in op ontwikkelingen in de samenleving. De een
gaf kritiek op de huidige wereld en riep op tot actie en de ander liet
juist zien welk spel er te ontdekken is en hoe mooi het dagelijkse kan
zijn. Grote en opvallende vormen sluiten naadloos aan bij de opkomende
trend van maximalisme. Al met al geven de veertien modetalenten een reden
om positief naar de toekomst van mode te kijken.

Beeld: Aygin Kolaei voor FashionUnited

Bron: Fashion United