De internationale modezoekmachine Lyst brengt een EuroFashion rapport
uit van de populairste modemerken, producten en kleuren in Europa. Het
bedrijf analyseerde de data uit het wereldwijde zoek- en aankoopgedrag van
en naar mode van 50 miljoen bezoeken uit bijna 50 landen in zes maanden
tijd.
Uit de gegevens blijkt dat Balenciaga het ‘hotste’ merk in Nederland is,
hoewel Off-White producten het meest gewild zijn bij zowel mannen als
vrouwen. Leren jasjes zijn door de beide geslachten het meest gezochte
product. Wat kleur betreft houden we het als Nederlanders vrij ingetogen;
ruim de helft van de verkopen betroffen een zwart of wit item, gevolgd door
groen en roze. Paars stond onderaan de lijst. En wie denkt dat Nederlanders
zo zuinig zijn heeft het mis; slechts 24 procent van de aankopen vond
plaats in de uitverkoop. Grieken en Spanje staan aan kop als koopjesjagers.
EuroFashion-rapport Lyst 2019
Ook Duitsland en Spanje zijn gek op Balenciaga als merk. In België staat
Dolce e Gabbana op nummer één, terwijl in Engeland en Luxemburg Gucci het
meest geliefd is. Off-White wint het in Italië, terwijl de Fransen de
voorkeur geven aan sportmerken Nike en Adidas. In de meeste Europese landen
wordt het meest gezocht naar de mode categorieën jassen en jurken, waarbij
Belgen het meest naar bruidsjurken zoeken.
Gemiddeld geven vrouwen in ieder land meer uit dan mannen, behalve in
Italië. En in Monaco geven vrouwen met gemiddeld 900 dollar per uitgave het
meest uit.