Marina Rinaldi kiest voor duurzaamheid en lanceert een collectie met The Woolmark Company

0
488

INTERVIEW

Marina Rinaldi, het merk voor de wat vollere vrouw, de zogenaamde “plus size”-maten, heeft de capsule collectie, genaamd B. Wool, met The Woolmark Company ontworpen. De collectie, maakt deel uit van een wijdere strategie van het merk, bedoeld om te voldoen aan de eisen van consumenten met oog voor het product en het milieu. FashionUnited sprak Lynne Webber, Managing Director van Marina Rinaldi, die vandaag de capsule collectie aan de Nederlandse klanten presenteert.

Hoe is deze samenwerking met The Woolmark Company tot stand gekomen?

”Van het begin af aan, dus vanaf 1980, het jaar waarin de lente/zomer ’81 collectie zijn debuut maakte, wil het merk Marina Rinaldi een compleet antwoord geven aan consumenten met oog voor mode, maar ook voor de duurzaamheid en het gebruik van natuurlijke en waardevolle materialen; wol is een 100 procent natuurlijke vezel, biologisch afbreekbaar en hernieuwbaar. Wij hebben The Woolmark Company gekozen, omdat het de wereldautoriteit is voor merinowol. Met zijn uitgebreide partnership-netwerk in de textiel- en modesector promoot het de positionering van merinowol als natuurvezel en als hoofdingrediënt in het segment van luxe kleding. Daarnaast is het logo Woolmark een van de meest bekende en gerespecteerde merken ter wereld, dat garant staat voor maximale kwaliteit en de expertise weergeeft vanaf het agrarische bedrijf tot het eindproduct.”

Waaruit bestaat de capsule collectie?

”B.Wool, een capsule van twaalf stuks van de Voyage Collection die al wordt verkocht in de winkels en ook online, is exclusief geproduceerd met een stof en garen van zuivere Australische merinowol, gecertificeerd door The Woolmark Company. De naam beschrijft het idee achter het project: B. staat voor To Be als symbool van het verlangen zichzelf te zijn, maar is ook B. voor Basic, de zoektocht naar een eenvoudige en geraffineerde garderobe, en tenslotte B. voor wit (Bianco) en zwart, om het verlangen naar een tijdloze stijl te benadrukken. Wit en zwart overheersen de collectie, zowel in de uniforme tinten als in de grote en kleine schaakpatronen, met als enig extra accent het fuchsia van een trui, van de stiksels en de voeringen in contrastkleur. Wol is ademend, thermoregulerend en bestand tegen geuren, vlekken en kreukels, en tegenwoordig kan het dankzij het technologische onderzoek ook in de wasmachine gewassen worden. Hierdoor kan het eenvoudig behandeld worden, zonder risico voor krimpen dankzij het wolprogramma. Er worden uitsluitend stoffen en garens van 100 procent zuivere wol gebruikt, van het tricot in zuivere merinowol tot het technische tricot in wol, waarbij de strenge kwaliteitsstandaarden vereist door The Woolmark Company zelfs overschreden worden. De collectie bestaat uit jurken, een trench, broeken, een rok, een tunica, truien, vesten, een poncho en een overall (de broeken kosten 275 euro, de wollen jurk kost 295 euro, de broeken in technische wol 230 euro, om enkele voorbeelden te noemen, n.v.d.r.).”

Wat heeft u doen besluiten om deze capsule in Amsterdam te presenteren?

”Vandaag presenteren wij de collectie in de winkel in de P.C. Hooftstraat, in het centrum van Amsterdam. Nederland, Frankrijk en België zijn heel belangrijke markten voor ons. Met name in Amsterdam hebben wij een winkel en is er sprake van een optimale brand awareness in dit gebied. Dat is ook de reden waarom wij hebben besloten dit project rechtstreeks aan de klanten te presenteren. Een paar weken geleden hebben wij deze presentatie ook gehouden voor de klanten uit Milaan, uitgenodigd in de store van Corso Vittorio Emanuele en binnenkort doen wij hetzelfde in de winkel van Madrid.”

Welke landen zijn belangrijk voor uw markt?

”Italië is ongetwijfeld onze belangrijkste markt, wij hebben ongeveer 40 monomerk-winkels in het hele land. Ook de zaken in Rusland lopen goed, een markt waar wij meer dan 20 monobrand-winkels hebben en verder aanwezig zijn in 3/400 monomerk-winkels. Zoals hierboven vermeld, behoren ook Nederland, Frankrijk en Duitsland tot de belangrijkste markten, terwijl de Verenigde Staten, waar wij momenteel groeien, veel potentie heeft. Ook zijn wij aanwezig in China.”

Hoeveel omzet heeft Marina Rinaldi in 2018 geboekt en wat zijn de verwachtingen voor het lopende jaar?

”Wij hebben 2018 afgesloten op een niveau van circa 135 miljoen euro en gaan 2019 waarschijnlijk afsluiten met een lichte groei vergeleken met vorig jaar.”

Hoe gaat het met de e-commerce?

”Wij hebben een groei van de online verkopen behaald, zowel in Europa als in de Verenigde Staten. Vooral voor deze laatste markt is de e-commerce, die globaal gezien 15 procent van de omzet vormt, een strategisch groeimiddel.”

Zet u veel in op digitaal?

”Wij hebben gezien dat de klanten zowel houden van online kopen als van het bezoeken van de winkel. Daarom proberen wij de twee ervaringen te integreren vanuit een omnichannel-oogpunt. Marina Rinaldi concentreert zich op de koopmogelijkheden via verschillende kanalen en de integratie met het digitale tijdperk en met de e-commerce, waarbij rekening wordt gehouden met het feit dat de service een grote toegevoegde waarde is en blijft voor onze klanten.”

De mode is aan het veranderen en zo ook de benadering van veel merken, die vaak capsule collecties wijden aan de plus size-maten. Hoe denkt u hierover?

”Om een collectie samen te stellen die volledig voldoet aan de eisen van de plus size-maten is het noodzakelijk te beschikken over technieken en deskundigheid die beginnen bij de keuze van de stoffen, tot de constructie van de modellen; de curvy-collecties uitbreiden is alleen mogelijk voor bepaalde modellen en voor misschien een paar maten. Precies om deze redenen ontwierp Achille Maramotti, al in 1980, een merk en collectie bedoeld om de perfecte pasvorm te garanderen van maat 46 tot 62, een werkelijk belangrijke beslissing. Alle kledingstukken en alle maten ervan worden gedragen en getest om dit type silhouet zo goed mogelijk voor de dag te laten komen, om een vleugje vrouwelijkheid en sensualiteit te geven aan iedereen die Marina Rinaldi draagt.”

Dit artikel werd eerder gepubliceerd op FashionUnited IT.

Hoofdbeeld: via Marina Rinaldi persafdeling, beeld: Lynne Webber

Bron: Fashion United