Met deze plug-in kun je tijdens het online shoppen de duurzaamheid van kledingmerken beoordelen

0
412

Met deze plug-in kun je tijdens het online shoppen de duurzaamheid van kledingmerken beoordelen

Het wordt steeds makkelijker om kledingmerken online op duurzaamheid te
beoordelen. Data science-bureau Amsterdam Data Collective lanceert vandaag
een AI plug-in die tijdens het online shoppen de duurzaamheid van een
kledingmerk kan controleren. De plug-in, onder de noemer Goodbase, gebruikt
daarbij gegevens van Project Cece, een online zoekmachine voor duurzame
kleding. De tool is beschikbaar voor Google Chrome.

De plug-in is gebouwd op basis van een machine learning-algoritme dat
gebruik maakt van natuurlijke taalverwerking om duurzame merken te
identificeren. Aan de hand van de data van Project Cece ‘leert het naar
welke pagina's en woorden op de website van een kledingmerk moet worden
gezocht’, zo is in een persbericht van ADC te lezen.

De plug-in maakt voor platforms als Zalando en About You een visuele
lay-over die van elk product zichtbaar maakt of het al dan niet duurzaam
is. Daarbij wordt aangegeven of het merk van het product handmatig is
beoordeeld door Project Cece of door het algoritme.

“De resultaten van de AI kloppen natuurlijk niet altijd,” aldus Noor
Veenhoven, mede-oprichter van Project Cece, in her persbericht. “Het
beoordelen van de merken door ze grondig te onderzoeken, zoals we doen met
de merken op onze website, levert natuurlijk betere resultaten op. Maar
Goodbase kan veel meer merken in een korte tijd beoordelen, dus het kan
zeker nuttig zijn om de duurzaamheid van merken op andere sites te
controleren."

Goodbase heeft inmiddels ruim 2000 kledingmerken beoordeeld, Project
Cece ruim 300 – en de teller blijft lopen. Consumenten kunnen ook zelf
merken toevoegen aan een lijst binnen de plug-in om een beoordeling aan te
vragen. Hoe meer merken er in de database zijn opgenomen, hoe meer tekst de
plug-in kan analyseren – dus hoe ‘slimmer’ deze wordt.

Met deze plug-in kun je tijdens het online shoppen de duurzaamheid van kledingmerken beoordelen

Met deze plug-in kun je tijdens het online shoppen de duurzaamheid van kledingmerken beoordelen

Beeld: Amsterdam Data Collective

Bron: Fashion United