Mode doet goed: hoe de branche zich inspant in de strijd tegen corona, deel 1

0
38

Mode doet goed: hoe de branche zich inspant in de strijd tegen corona, deel 1

OVERZICHT

Iedereen probeert
zijn steentje bij te dragen om de coronacrisis het hoofd te bieden. De
afgelopen weken ontstonden steeds meer initiatieven met een grote rode
draad: het doneren van maskers, het maken van ziekenhuiskleding en
natuurlijk grote gelddonaties. FashionUnited roept nu deze rubriek in het
leven om ook het positieve nieuws te belichten met een selectie van
initiatieven van de afgelopen week.

Pinko doneert beademingshelmen aan ziekenhuis

Modemerk Pinko heeft door middel van het eigen netwerken in het
buitenland diverse beademingshelmen opgespoord en geëxporteerd naar Italië.
In totaal wist het merk vijftien van deze helmen te vinden en doneert nu
deze medische hulpmiddelen aan het Viao ziekenhuis in Fidenza.

Crocs doneert 200.000 schoenen aan zorgmedewerkers in onder andere
Nederland

Schoenen Merk Crocs heeft wereldwijd meer dan 200.000 schoenen gedoneerd
aan zorgmedewerkers. Onder andere in de Verenigde Staten, Oostenrijk,
Frankrijk, Duitsland, Nederland en Groot-Brittannië werden de donaties
gedaan. Crocs vraagt nu ook consumenten een bijdrage te doen bij een
aankoop zodat een paar schoenen aan een zorgmedewerker gedoneerd kan
worden.

Louis Vuitton start met productie van medische overjassen

De ateliers van Louis Vuitton worden nu ook ingezet om medische
overjassen te produceren. Eerder maakte het modehuis al duizenden
niet-chirurgische mondmaskers in de ateliers. Ook een Parijse fabrikant met
een snijmachine zal worden ingezet zodat patronen sneller gesneden kunnen
worden en ook de productie omhoog zal gaan.

Uniqlo doneert jassen aan medische instellingen en daklozenopvang

UZA in Antwerpen en CHU Saint Pierre in Brussel hebben diverse Uniqlo
jassen ontvangen. “Beschermende kleding zijn essentieel en van vitaal
belang voor zorgmedewerkers die Covid-19 patiënten behandelen, maar koel en
gehydrateerd blijven wanneer voor een lange tijd gewerkt wordt, blijkt
last,” aldus het persbericht. “Daarom doneert Uniqlo AIRism jassen die
helpen de lichaamstemperatuur te reguleren.

Daarnaast krijgt Solidatie Grands Froids Ultra Light Down jassen voor de
daklozen die vanwege de corona-maatregelen niet meer bij de opvang terecht
kunnen.

Jeanologia zet technologie in voor desinfecteren van maskers

Spaans denimbedrijf Jeanologia zet een speciale technologie nu in om
gezichtsmaskers te desinfecteren. Het bedrijf heeft de G2-technologie zo
aangepast dat het nu 15.000 maskers per dag kan desinfecteren door middel
van een ozon-behandeling. Een ozon-behandeling is volgens Jeanologia de
meest effectieve manier om bacteriën te doden. Het proces is goedgekeurd
door de autoriteiten in Valencia en voldoet aan alle internationale
veiligheidsvoorschriften. De research & development afdeling is op dit
moment ook aan het onderzoeken of ze kunnen helpen bij het reinigen van
kleding en werkkleding

Manolo Blahnik zet zich in voor mentale gezondheid door middel van
kleurplaten

Het is niet te ontkennen dat veel mensen nu met stress en paniek te
maken hebben. Daarom heeft Manolo Blahnik samengewerkt met de Mental Health
Foundation. Op de website van het merk zijn nu originele schetsen van
schoenen te vinden die gedownload kunnen worden om te kleuren. “Tekenen is
een activiteit die Manolo aan het hart gaat en we geloven dat dit kan
kalmeren en mindfulness kan stimuleren,” aldus het bedrijf. Diverse
onderzoeken hebben namelijk bewezen dat kleuren een kalmerend effect op het
brein heeft en volwassenen helpt bij stress.

Ook bijzonder: Vogue Italia kiest volledig witte cover als symbool voor
een betere toekomst

Het mag dan geen fysieke hulp zijn, toch is de actie van Vogue Italia
het noemen waard. De publicatie koos ervoor om een editie te maken met een
volledig witte cover. “Om het over andere dingen te hebben – terwijl mensen
dood gaan, dokters en verpleegkundigen hun leven riskeren en de wereld voor
altijd veranderd – is niet het DNA van Vogue Italia,” aldus hoofdredacteur
Emanuele Farneti. De kleur wit moet dan ook gezien worden als een blanco
pagina voor een betere toekomst.

Beeld: Louis Vuitton/ Piotr Stoklosa

Bron: Fashion United