Mode in het bloed: familiebedrijf Roosenstein Wolke

0
591


INTERVIEW

De vijfde generatie
is dit jaar aangetreden bij familiebedrijf Roosenstein Wolke uit Sneek.
Hessel van der Laan laat een frisse wind waaien in het bedrijf. Zijn visie
voor het bedrijf vond al snel aansluiting bij zijn moeder Lieseth
Roosenstein en de eerste veranderingen zijn al doorgevoerd. Tijd om in
gesprek te gaan met het merk uit 1886.

In het kort:

  • Opgericht in 1886
  • Aantal generaties: 5
  • Aantal verkooppunten: rond de 80

Roosenstein Wolke werd op 24 november 1886 opgericht, zo vertelt Van der
Laan trots tijdens een telefonisch dubbelinterview met zijn moeder.
Johannes Hillebrandus Roosenstein leerde de ambacht van het maken van
zeilpetten van Adam Zelle, de vader van danseres en dubbelspion Mata Hari.
Roosenstein richtte zijn zaak op in Sneek en werd bekend met zijn Rooscap,
die tot de dag van vandaag nog steeds gemaakt wordt. Door de derde
generatie, Frans Roosenstein en Hetty Wolke wordt nautisch breigoed
toegevoegd aan de collectie. Denk bijvoorbeeld aan de schipperstruien, maar
ook sjaals, mutsen en vesten. Naast de toevoeging aan de collectie wordt
een opvallend detail toegevoegd: Wolke wordt toegevoegd aan de naam van het
bedrijf. De historie van Roosenstein Wolke gaat nu verder met Hessel, iets
wat hij erg bijzonder vindt.

Dat Hessel in het familiebedrijf zou stappen, had hij wel in zijn
achterhoofd. Hij had natuurlijk een achtergrond in textiel en toen hij aan
het TMO ging studeren had hij wel het idee dat hij misschien ooit het
bedrijf zou overnemen. Vanzelfsprekend was het echter nooit vertelt hij.
Door de jaren heen ging het dan ook kriebelen. Na zijn afstuderen in 2018
heeft hij een jaar gewerkt bij een kledingproductiebedrijf om ervaring op
te doen. Totdat zijn moeder vroeg of hij bij het bedrijf wilde komen, toen
ging het snel. Wel gaf hij aan een nieuwe koers te willen varen, een koers
die zijn moeder met open armen ontving. Zelf wilde ze namelijk ook al die
richting op. “Wat in onze samenwerking heel goed werkt is dat Hessel veel
heeft aan mijn ervaring en kennis. Hoe je bijvoorbeeld met het netwerk van
klanten bezig bent. Andersom is het voor mij heel fijn dat Hessel
vernieuwing brengt. Met social media, de marketing; dat is gewoon heel erg
leuk. De vernieuwing was ook nodig. Ik vind ‘tijden hebben tijden’ en dan
is het fantastisch als iemand ambitieus de kar gaat trekken,” aldus
Lieseth.

Wanneer Hessel vertelt dat hij met zijn moeder samenwerkt krijgt hij de
vraag of het goed gaat. Veel mensen vinden het toch bijzonder. Hij geeft
aan het juist heel fijn te vinden om met haar samen te werken en met haar
30 jaar aan ervaring houdt Lieseth hem ook met beide benen op de grond. “Ik
denk natuurlijk dat ik al heel veel weet, maar in feite ben ik pas twee
jaar afgestudeerd,” lacht Hessel. De vijfde generatie is heel blij dat hij
zijn visie op het bedrijf los kan laten en anderzijds is hij blij met de
jaren aan ervaring die al in het bedrijf zitten waar hij heel veel aan
heeft. “We hebben hetzelfde DNA als het aankomt op het bedrijf. We hebben
aan een half woord genoeg en geven elkaar ook energie,” vult Lieseth aan.
Natuurlijk botst het wel eens geeft Hessel toe, maar omdat de twee blijven
praten loopt het altijd goed. “Als je blijft praten kan het nooit gierend
uit de bocht,” aldus Lieseth. “Zonder wrijving geen glans,” voegt Hessel
toe.

Familiebedrijf Roosenstein Wolke vaart onder vijfde generatie nieuwe
koers

Hessel omschrijft de nieuwe koers als ‘terug naar de roots’. “Mijn opa
en oma waren ook niet gebonden aan seizoenen, collecties of uitverkoop. Zij
hadden gewoon heel mooie producten die ze het hele jaar verkochten. De trui
die zij ontworpen veertig jaar terug is nog steeds het meest verkocht, ‘s
winters en ‘s zomers.” Hessel is samen met Lieseth dan ook overgestapt naar
een Never out of stock collectie. “Als een retailer een wollen trui op een
bepaald moment in de winkel wil leggen, dan moet dat kunnen.” Daarom
spreekt Roosenstein Wolke nu niet meer over een winter of zomer collectie,
maar over de merino of wollen collectie en binnenkort ook de organic cotton
collectie.

Een belangrijk aspect van het bedrijf is nu de focus op duurzaamheid.
Hessel is dan zelf ook afgestudeerd op het gebied van duurzaamheid in de
textielindustrie. “We willen een statement maken tegen overproductie en
uitverkoop, de grootste problemen momenteel in de kledingindustrie.” In
2021 wil Roosenstein Wolke geen plastic meer in de logistiek en volgend
jaar maakt het merk een collectie met biologisch katoen. Alle items uit het
assortiment worden zo ontworpen dat ze jaren meegaan, op het gebied van
materiaal, maar ook het gebied van stijl. “Het moet gewoon ontzettend mooi
ontwerp zijn,” aldus Lieseth. Uiteindelijk wil Roosenstein Wolke ook een
volledig transparant verhaal aan de klant kunnen vertellen: van de
katoenboer naar de winkel. “Het is een proces wat altijd door zal gaan,
want heb je een doel eenmaal bereikt zullen er altijd nieuwe dingen zijn
die je kunt verbeteren.”

De focus op kwaliteit, in alle aspecten, zit er al sinds jaar en dag in.
Lieseth kreeg door haar vader op het hart gedrukt om nooit in te leveren op
kwaliteit, zeker niet als het aankomt op de schipperspet. Hessel moet er
dan ook met geen haar op zijn hoofd aan denken om van leverancier te
veranderen. De partij in Duitsland die de Rooscap maakt volgens het
langdurige ontwerp van Roosenstein Wolke is namelijk nog door zijn opa
uitgezocht. “Dat zou hij een doodzonde hebben gevonden als ik het verander
en dat is überhaupt nog niet aan de orde,” voegt hij snel toe. Kwaliteit
heeft ook te maken met de langdurige relaties die het familiebedrijf heeft.
Met leveranciers dus, maar ook met klanten. “Ik werk nu samen met retailers
waarvan de zoon of dochter nu in de winkel staat.”

Als Nederland echt op de kaart staat mede door de Never out of stock
collectie, dan wil Roosenstein Wolke ook naar de Scandinavische landen en
Zwitserland, Duitsland, België en Oostenrijk. De watersportwinkels hebben
Roosenstein Wolke al ontdekt, maar ook de concept stores en de visserij
weten het merk in Nederland nu meer te vinden. Outdoorwinkels gaat het merk
zelf wat meer opzoeken, zo vertelt Lieseth. Genoeg nog te doen voor de
vijfde generatie zo te horen.

Meer afleveringen van ‘Mode in het bloed’ lezen? Klik dan
hier.

Beeld: Via Roosenstein Wolke

Bron: Fashion United