Modelabel ByBrown toekomstbestendig dankzij Enterprise Europe Network

0
108

Melanie Brown is de drijvende kracht achter ByBrown, een modelabel gespecialiseerd in high-end regenkleding voor vrouwen. Dankzij Enterprise Europe Network (EEN), het internationale matchmakingplatform van de KVK, is ze in contact gekomen met de juiste mensen om haar strategie aan te scherpen en het merk sterker te positioneren.

Een vernieuwend product op de markt brengen, dat is de intentie van de Britse ontwerper Melanie Brown. Waar veel performancekleding gericht is op mannen, zet ze met ByBrown juist echt een vrouwenlabel neer met premium regenkleding. Om het merk vijf jaar naar de oprichting verder uit te bouwen was ze op zoek naar hulp en advies. “Ik had het gevoel dat ik geen sterk plan had. Maar waar kun je als modeondernemer terecht voor strategische vraagstukken? In het verleden heb ik fijn samengewerkt met BC. Dipl. Betriebswirtin Fatma Sener van de KVK. Nadat ik haar had benaderd bracht zij mij vrij vlot met de juiste mensen in contact.”

Nieuwe inzichten

Eén van hen is drs. Angelo Mulder, innovatieadviseur bij de KVK. Samen brengen ze in kaart waar het bedrijf staat en wat de verbeterpunten zijn. In overleg wordt een zogenaamde ‘health check’ gedaan: de ondernemer vult een vragenlijst in, de antwoorden worden vergeleken met die van andere ondernemers en daar rolt vervolgens een vergelijking uit. De uitkomsten van deze scan dragen ertoe bij dat de merkenpositie van ByBrown is bijgesteld. “Het is fijn om alles een keer goed op een rijtje te zetten”, zegt Brown. “We zijn echt teruggegaan naar het businessplan en de positionering van het merk. Er wordt je als het ware een spiegel voorgehouden: je ziet direct wat er wel en niet klopt in de bedrijfsvoering. Dat geeft veel aanknopingspunten om verder te gaan.”

Strategisch advies

De volgende stap is dat Brown door Sener via het netwerk van EEN wordt gekoppeld aan Per Cederlund, een Zweedse consultant die werkt vanuit Amsterdam. Hij heeft veel ervaring met de strategische bedrijfsvoering van modebedrijven. “Zo was hij onder andere nauw betrokken bij de marktontwikkeling van Filippa K in Nederland en Duitsland”, vertelt Brown. “Wat ik erg fijn vindt, is dat hij erg in mijn product gelooft en er echt een connectie mee heeft. Een belangrijke voorwaarde is dat iemand je merk snapt.” Cederlund voorziet haar van goede adviezen. Bijvoorbeeld hoe belangrijk het is om trouw te blijven aan jezelf. Maar ook zakelijke tips over ondernemerschap, zoals het onderhandelen met producenten en leveranciers.

Gedegen marktonderzoek

Een gestructureerd marktonderzoek onder de doelgroep van ByBrown levert interessante uitkomsten op, die een impuls geven aan de toekomstbestendigheid van het merk. Brown wil haar label als premium rainwear-merk in de markt zetten en heeft een duidelijk type vrouw voor ogen. “Onze klanten zijn veelal werkzaam in de creatieve industrie, denk aan architecten en grafisch ontwerpers. Vrouwen die oog hebben voor mooie producten”, vertelt ze. “Maar er zitten ook zakenvrouwen tussen, advocaten bijvoorbeeld. Over het algemeen zijn het vrouwen met een duidelijke eigen stijl. Sterke persoonlijkheden die goed weten wat ze willen, niet bang zijn om een statement te maken met hun kleding en ook bewust bezig zijn met het milieu.”

Sterke propositie

ByBrown werkt veel met duurzame stoffen en de producten dragen het Bluesign label, wat betekent dat ze op een verantwoorde manier zijn gemaakt, zowel voor het milieu als voor de mensen die in de fabrieken werken. Ook de pasvorm is een onderscheidende factor. Brown is patroontekenaar van origine. Die kennis van het kleermakerschap zie je terug in de belijning en het silhouet van de regenkleding. Deze unique selling points wegen mee bij het bepalen van de marktwaarde van het product. Sener: “Eén de aspecten waar Angelo en ik Melanie mee hebben geholpen is de vraag: hoe wil je jezelf in de markt zetten? Dat is een intensief proces geweest. Je propositie moet kloppen om de juiste doelgroep te bereiken.”

Pop-up store in Amsterdam

Ter ere van de vijfde verjaardag van het label heeft ByBrown een pop-up shop geopend in de Berenstraat in Amsterdam van 12 tot 24 november, waar twee nieuwe jassen worden gelanceerd. Het eerste model, de Wave, is bij uitstek bedoeld ter bescherming tegen de regen. De stof van deze jas is gemaakt van deels gerecycled koffiedik en deels gerecycled polyester. Dat geldt ook voor de tweede jas, die Spirit heet. Dit is een all-weather coat met een uitritsbare voering van honderd procent gerecycled polyester. “Uiteraard waterdicht en tegelijkertijd warm door de gewatteerde binnenvoering. Een mooie jas om de hele winter te dragen, ook als het niet regent”, aldus Brown. De pop-up store is voor haar een mooie manier in contact te komen met de vrouw die haar ontwerpen draagt. “We hebben een goedlopende webshop en werken daarnaast ook graag samen met retailers, zodat klanten de gelegenheid hebben om de kleding te zien en passen. In die combinatie zie ik veel toekomst.”

Van designer naar merk

Brown kijkt met veel plezier terug op de samenwerking met de KVK en EEN. “Het is erg goed voor mij geweest, ik kan weer vooruit. Natuurlijk houden we contact en het is fijn te weten dat ik Fatma altijd kan bellen als ik vragen heb.” Sener is blij dat ze eraan heeft kunnen bijdragen dat Brown haar label nieuw leven heeft ingeblazen. “Per Cederlund heeft veel kennis over de supply chain, prijsvoering en andere technische aspecten. Zaken die je als designer meestal niet leuk vindt, maar die wel heel belangrijk zijn voor het runnen van een gezond bedrijf. Dit moet je allemaal meenemen in de kostprijsberekening, wil je winst maken. Melanie heeft nu een helder toekomstbeeld met een concreet actieplan. Van designer is ze uitgegroeid naar een echt merk.”

De KVK organiseert met EEN op 26 en 27 januari de EU Fashion Match 9.0 voor nog meer internationale samenwerkingen voor de modesector.

Bron: Fashion United