Modetrends 2020: deze trends ga je overal zien – van GS1

0
522

Wil je alvast weten welke nieuwste modetrends je in 2020 gaat spotten? Eén belangrijke trend zal regeren: productdata voor een optimale customer journey. Want jouw klant neemt geen genoegen meer met basic productinformatie. Steeds meer en steeds betere gegevens zijn nodig. Start met de modetrend voor 2020 en begin komend jaar helemaal fashionable.

Het is eigenlijk geen vraag meer of je op meerdere kanalen actief moet zijn; zonder een omnichannelstrategie is je kans op succes praktisch nihil. Productdata zijn simpelweg nodig voor een naadloze customer journey. Het is onderdeel van je standaard assortiment en eigenlijk niet eens meer een trend te noemen, het is een ‘tijdloze basisstuk’.

Ieder kledingitem een bestseller!

Veranderde klantwensen, digitalisering en nieuwe technologieën, het zijn kansen voor fashionretailers. Je wilt immers op de juiste plek, plaats en tijd, precies datgene aanbieden waar de klant naar zoekt. Daarop inspelen lukt alleen met een goed datamanagement. Met productdata als nieuwe marketing-P kan jouw winkel een bestseller worden.

Filteren om tot een perfecte keuze te komen

In jouw webshop zitten misschien al tientallen opties waarmee bezoekers eindeloos kunnen filteren om tot een perfecte keuze te komen. Stel jouw potentiële klant voor: hij zoekt een blauwe trui. Online vindt hij 2346 blauwe truien voor dames en 3346 exemplaren voor mannen.
Met slimme technologie kun je online een aantal vragen stellen over figuur en stijl, waarna jouw klant een selectie ziet die voor hem geschikt is. Maar dan is investeren in digitalisering, productdatamanagement en personalisering een vereiste.

Technologie op de catwalk

Zelfs op de catwalk speelt innovatie en technologie een belangrijke rol. Tijdens de laatste London Fashion Week kon je nieuwe collecties bekijken met VR-brillen, liep een hologram-model rond en zag je winkels waar je virtueel accessoires zoals sjaals kunt passen. Maar welke technologie zet je in je winkel in en hoe kan data die ondersteunen?

Data correct en compleet aanleveren is van ‘levensbelang’

Wie wel eens online kleding koopt, weet hoe makkelijk het is om veel items in je winkelmandje te leggen en dan later wel te zien wat het beste bij je past. Retourneren is het gevolg. Het vreet aan je marge. Om je klant écht centraal te zetten, is goed datamanagement nodig.

Datamanagement is een tijdrovende klus. Want elk veldje dat in de datapool GS1 Fashion Base
staat, moet correct zijn ingevuld. Want is het nu lichtblauw, galaxy blue of navy blue? En hoe lang is het shirt, 62 of 70 cm? Om de consument te helpen in zijn klantreis is het van ‘levensbelang’ dat de data van al jouw producten correct en compleet zijn. Anders is je consument weg, want niet gevonden is niet gekocht!

Meer producten, meer data, meer te zoeken

Met GS1 Fashion Base kun je over e-commerce velden beschikken die voor online relevant zijn. De data zorgen ervoor dat de klant door de bomen het bos kan zien. Je krijgt alleen bestsellers als je productdata hebt waar de consument op zoekt én vindt.

Bron: Fashion United