Met een distributienetwerk van bijna 1000 vestigingen in meer dan 30 landen voorspelt Moose Knuckles Canada een bedrijfsgroei van 70% wereldwijd in 2019 (in vergelijking met 2018). Daarmee groeit het bedrijf als het enige streetstylemerk voor luxueuze bovenkleding uit tot een van de grootste wereldspelers op het vlak van kwaliteitsvolle bovenkleding.
Groei, expansie en relatieve consolidatie in de drie regio’s (Europa, Azië en Noord-Amerika) worden ondersteund door grote wereldwijde investeringen waarbij er belangrijke middelen in de commerciële en marketingafdelingen verworven worden. Op die manier blijft de communicatie en distributie consistent verlopen.
“De consistentie die we nastreven bij onze bedrijfsactiviteiten en distributie passen we ook toe bij de uitbreiding van onze community over de hele wereld. Moose Knuckles creëert authentieke marktverhoudingen, vernieuwt de relatie tussen het merk en de klant, en zorgt ervoor dat de klant in de ontwikkeling van het merk een hoofdrol speelt, en vice versa. We kijken voortdurend uit naar nieuw jong en creatief talent: stadsmensen die heel wat in beweging zetten en een nieuw tijdperk vertegenwoordigen, waarvan we ons allemaal deel voelen en dat we willen ondersteunen”, aldus Marco D’Avanzo, General Manager & Vice President of Global Sales.
Europa
In minder dan 3 jaar na de oprichting van het Europese hoofdkantoor in Milaan is Moose Knuckles aanzienlijk gegroeid in Italië, het VK en de DACH-regio.
“Het in Italië gehaalde distributieniveau en de gerealiseerde doelstellingen zijn relevant. Milaan is een goed voorbeeld van het uitstekende werk dat er in de kernstad verricht wordt. We zijn er trots op dat onze kleding verkocht wordt door grote retailers zoals Antonioli, Antonia, Biffi, Banner en Rinascente. Onze distributie in deze markt is ook ons beste communicatiekanaal voor zowel specialisten uit de sector als veeleisende klanten van over de hele wereld.”
Het VK is de eerste Europese markt die strategisch van belang is en waar Moose Knuckles een distributienetwerk van meer dan 100 vestigingen heeft.
Het is een belangrijk platform voor de ontwikkeling van het bedrijf, de cultuur en de marketing van het merk. De samenwerking met Selfridges, Harrods, Brown Thomas, Tessuti en recente groepen zoals Harvey Nichols en Flannels zijn een voorbeeld van die belangrijke strategische groei.
In Frankrijk werd de markttoetredingsstrategie in 2018 in de praktijk omgezet dankzij een merkpositionering in de beste warenhuizen van Parijs, waaronder Le Bon Marché, Galeries Lafayette en Printemps. Een nieuwe toonzaal en een toegewijd team in Parijs zullen ervoor zorgen dat het merk het communicatiebeheer in marketing- en PR-projecten zowel lokaal als internationaal kan verbeteren.
In de Duitstalige markten focust Moose Knuckles als marktleider op een upgrade van de distributie en de strategische samenwerking met belangrijke spelers van de DACH-regio, zoals Ka.De.We, Jades, Mientus, Engelhorn, Breuninger, Abseits, Meyer-Potz, Hasardeur, Bailly Diehl en Wagener in Duitsland; Strolz, Reyer, Gschwantler, Steffl en Einwaller in Oostenrijk; en Jelmoli, Fidelio, Phaenomen, Blu Lugano, Vietti, Bayard en Bon Genie in Zwitserland.
Moose Knuckles wil inspelen op nieuwe kansen en uitdagingen in Scandinavië en Rusland.
Het succes van andere Europese markten vond recent navolging in de Scandinavische markt, met een groeiende interesse in het merk en toegenomen commerciële resultaten. Deze resultaten bevestigden de strategische focus van het merk en de zeer doeltreffende respons van deze markt, waar nieuwe merken en nieuwe trends uit het buitenland gewoonlijk slechts traag verwelkomd worden. Dit wijst erop dat het tij aan het keren is. De klant is beter geïnformeerd en staat meer open voor nieuwe merken.”
“Rusland is zonder meer een perfect gestructureerde markt voor Moose Knuckles. We blijven geloven in het grote potentieel van het merk en versterken onze concurrentiepositie in de regio”, vertelt Marco D’Avanzo. Momenteel wordt Moose Knuckles verkocht in grote winkels zoals Tsum en Top Style in Moskou, en Au Pont Rouge in Sint-Petersburg.
Azië
Azië is in 2019 een belangrijke focusregio. In Korea wordt het merk verkocht door gevestigde marktleiders die momenteel de vernieuwing van 22 concessiewinkels plannen, te beginnen met Galeria Shinsegae en Lotte World in Gangnam.
“In Japan zijn we gestart met een beperkt maar selectief distributienetwerk. We hebben het merk er in de regio geïntroduceerd. De respons overtrof al onze verwachtingen. Daarom zijn we ons uitbreidingsproces aan het versnellen en ontwikkelen we een meer gedegen en compacter lokaal communicatiebeleid dat versterkt zal worden door de wereldwijde marketingstrategie”, aldus Marco D’Avanzo.
Isetan, Ginza6 en Nubian in Tokio; Hankyu en Takashimaya in Osaka; Daimaru in Osaka en Kyoto zijn slechts enkele namen van winkels waar Moose Knuckles verkocht wordt.
In China wordt momenteel gewerkt aan de oprichting van de eerste Aziatische dochteronderneming. Deze zal verantwoordelijk zijn voor de lokale bedrijfsactiviteiten in China en erop toezien dat de merkidentiteit in lijn is met de wereldwijde strategie. Moose Knuckles zal zowel online- als offlinekanalen beheren en zal investeren in de groei van de naamsbekendheid en de loyaliteit van de Aziatische klanten die al vertrouwd zijn met het merk.
Het plan voor de Chinese markt is ambitieus maar het merk bereidt zich momenteel voor op het gebruik van alle soorten online communicatiekanalen, waaronder de e-commercewebsite TMall. Ook aan de strategische ontwikkeling van een retailkanaal wordt gewerkt. Op die manier wil het merk een unieke winkelervaring in het luxesegment creëren.
Noord-Amerika
In Canada en de Verenigde Staten is het merk een gevestigde waarde waardoor het zich hier kan focussen op de relatie met zijn belangrijke partners en klanten. Volgens het nieuwe bedrijfsmodel moet een samenwerking de winkelprestaties, communicatie met klanten en de winkelervaring verder ontwikkelen. Daartoe is het merk nu op zoek naar speciale verkoopsruimtes en werkt het aan de creatie van highlights in gespecialiseerde warenhuizen zoals Saks 5th Ave, Nordstrom, Neiman Marcus en Holt Renfrew.
De toeleveringsketen van Moose Knuckles wordt volledig gecontroleerd. Alle leveranciers moeten garanderen dat ze voldoen aan de hoogste standaarden voor de naleving van ethische normen. Al het bont is bijvoorbeeld SAGA-gecertificeerd*. Het dons is RDS-gecertificeerd en de gebruikte stoffen voldoen aan het Bluesign-certificaat dat garant staat voor de beste milieuprestaties.
“We willen geen afbreuk doen aan onze kernactiviteiten en aan de essentie en geschiedenis van het merk. Maar we zijn ons bewust van en ontvankelijk voor gevoelige thema’s zoals duurzaamheid en de ethische code, wat fundamentele waarden zijn voor de komende generaties”, aldus Marco D’Avanzo. “Deze aanpak komt tot uiting in ons gemengd assortiment bovenkleding voor 2019, dat al voor 40% uit bontvrije items bestaat.”
Moose Knuckles bereidt momenteel de lancering van een kortlopende ‘limited edition’-collectie voor via een gerichte distributie en een samenwerking met exclusieve partners. Alle details over de speciale lancering worden in oktober 2019 bekendgemaakt.
Bron: Fashion United