Nederlanders retouren van alle Europeanen de meeste pakketten, zo meldt
pakketbezorger DPD naar aanleiding van onderzoek. Dertien procent van alle
pakketten komt retour, zo blijkt. Gelukkig is er ook positief nieuws, het
aantal fashion retours nam het afgelopen jaar met zeven procent af in
Nederland.
Pakketten uit de categorie mode staan al jaren aan de top bij retours,
zo meldt DPD in de E-shopper Barometer. In totaal werden bijna 25.000
consumenten uit 22 landen ondervraagd voor het onderzoek. In 2018 bestond
51 procent van alle Nederlandse retours uit mode items. In 2019 is dit
percentage gedaald met 7 procent, maar voert met 44 procent van alle
retours nog steeds de top aan. Schoenen worden daarentegen vaker
teruggestuurd. Het aandeel van schoenen onder de retourpakketten nam in
2019 met 2 procent toe.
Zeven procent minder fashion retours in 2019
Nederlandse shoppers hechten waarde aan de optie van gratis retours. 29
procent van de Nederlandse consumenten uit het onderzoek geven aan dat
gratis retouropties belangrijk is wanneer ze een aankoop overwegen. Zo’n 75
procent van de Nederlanders geeft aan dat ze een bestelling afbreken als ze
erachter komen dat voor retours betaald moet worden.
Het Europese gemiddelde van retours is gestegen naar tien procent.
Nederland voert de top van retourneerders aan, maar Duitsland, Ierland,
Polen en Zwitserland zit Nederland op de hielen met een gemiddelde van 12
procent. Nederlanders geeft aan dat het makkelijk is om een pakket terug te
sturen, 62 procent van de ondervraagde consumenten gaf dit aan. Dit is een
stuk hoger dan het gemiddelde van 52 procent in Europa. Nederlanders maken
eerder gebruik van een retourabel en de bezorger zoals PostNL, DPD, of DHL,
die ook gebruikt wordt door het merk zelf. Hierdoor kunnen ze items gratis
retourneren, aldus DPD.
Beeld: Unsplash
Bron: Fashion United