Nederlandse klanten zijn relatief behoedzaam als het gaat om online
klantreviews, zo blijkt uit onderzoek van Capterra onder 700 Nederlanders.
45 procent van de Nederlandse consumenten denkt dat minstens de helft van
de bedrijven nep-reviews publiceert: reviews die consumenten misleiden door
het beeld van een bedrijf of product bewust te manipuleren. 87 procent van
de review-lezers controleert de reviews dan ook op echtheid.
Klantreviews hebben betrekkelijk veel invloed op de keuze van een klant
voor een product of dienst. Negen van de tien Nederlandse consumenten leest
online reviews. Binnen de kleding- en beautybranche wordt gemiddeld 31
procent van de producten gereviewed. 71 procent van de respondenten geeft
aan dat reviews invloed hebben op hun aankopen op kleding- en beautygebied.
Voor elektronica is dat zelfs 97 procent. Het is dan ook van belang te
weten of die reviews de waarheid vertellen.
Om te beoordelen of ze niet met nep-reviews te maken hebben, checkt 52
procent van de klanten de aanwezigheid van zowel positieve als negatieve
reviews. 37 procent let op herhaling van zinnen in reviews, en 35 procent
controleert de de betrouwbaarheid van het reviewplatform. Onafhankelijke
reviewplatforms worden als meest betrouwbaar beschouwd, social media en
fora als minst betrouwbaar.
Het wantrouwen jegens klantreviews is niet onterecht, zo concludeerde
ook staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken onlangs. Er bestaat
inmiddels een levendige handel in nep-reviews, die vaak tegen betaling
worden geschreven. Vorige week presenteerde Keijzer een conceptvoorstel
voor een wettelijk verbod op nep-reviews. Bedrijven die het verbod
overtreden kunnen een boete krijgen van minimaal vier procent van de
jaaromzet.
Beeld: Aygin Kolaei voor FashionUnited
Bron: Fashion United