Nederlandse economie groeit in Q2, ook de modebranche noteert omzetstijging

0
344

De Nederlandse economie groeit onafgebroken door, dat meldt Peter Hein
van Mulligen, hoofdeconoom het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS)
tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers van het tweede kwartaal op
woensdagochtend. De Nederlandse economie groeide, net zoals de voorgaande
drie kwartalen met 0,5 procent. In vergelijking met Q2 2018 is dat een
stijging van 2 procent.

De groei is voornamelijk te danken aan het aantal investeringen dat werd
gedaan door het bedrijfsleven, meldt het CBS. Deze investeringen groeide
met 5,3 procent in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder. Maar
de Nederlandse consument gaf ook meer geld uit, zij gaven in het tweede
kwartaal 1,7 procent meer geld uit in vergelijking met Q2 2018.
“Nederlanders gaven vooral meer uit aan duurzame producten, zoals
bijvoorbeeld kleding”, vertelt Van Mulligen.

Krappe arbeidsmarkt

Het CBS spreekt van krapte op de arbeidsmarkt. “Het afgelopen kwartaal
kwamen er 40.000 banen bij in vergelijking met het kwartaal daarvoor. Het
aantal mensen dat werkt zoekt is weer gedaald”, aldus Van Mulligen. “De
toegenomen werkgelegenheid betaalt zich uit in vaste banen. Het aantal
banen is in een jaar tijd met 200.000 toegenomen, en dat betreft bijna
allemaal banen met een vaste aanstelling. Dit is een illustratie dat de
arbeidsmarkt in Nederland bijzonder krap aan het worden is. Voor iedere 100
werklozen in Nederland zijn er nu 93 openstaande vacatures.”

Modebranche Q2: omzetgroei online, omzetdaling offline

De omzetgroei in de kleding- en schoenenbranche was, net zoals in 2018,
online te vinden. Dat blijkt uit de cijfers van de modemonitor van retail
brancheorganisatie INretail in samenwerking met GfK FashionScan. De online
verkoop zag in het tweede kwartaal een omzetplus van 17,1 procent, dit in
contrast met de offline verkoop van kleding en schoeisel, dat daalde met
6,8 procent. Branchespecialist mode Edwin Belt in het bericht: “Het is geen
nieuws meer dat het online kanaal een sterkere positie inneemt in het
omzetaandeel. Echter ziet de consument de combinatie van de twee genoemde
kanalen als ideaal. De retailers die de online (media)kanalen op de juiste
wijze inzetten om hun klant naar de winkel te trekken (en vice versa) doen
goede zaken. Het productaanbod moet wel voorradig of snel te leveren
zijn.”

De gezamenlijke omzet van moderetailers bleef in het tweede kwartaal
nagenoeg gelijk. De omzet steeg met 0,1 procent ten opzichte Q2 2018.
Volgens de aangegeven brancheverwachting is de cumulatieve stand na zes
maanden precies 0 procent gebleven.

De cijfers tonen een verschuiving in het koopgedrag, zo meldt INretail
in het persbericht. Februari gaf een boost vanwege de nieuwe collecties die
heel snel een weg naar de consument vonden. Maar vooral in april en mei,
waarin normaliter meer wordt besteed, liet de consument het afweten. Niet
alleen in de fysieke winkels, maar via alle kanalen. De omzet groeide in
juni weer. Toen werd een omzetgroei van 8,3 procent genoteerd, in
vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

Qua artikelgroepen steeg in het tweede kwartaal de verkoop van blazers
sterk met 38 procent, nachtkleding met 12,6 procent en T-shirts en polo’s
met 10,4 procent. Bij overhemden en blouses daalden de verkoop met 9,4
procent, bij broeken met 4,7 procent en jurken en rokken met 4 procent.

In de
verwachting voor 2019
, eerder bekendgemaakt door INretail, stelde
de brancheorganisatie dat de aandacht op duurzaamheid en online verkoop zou
komen te liggen. In het persbericht over Q2 stelt INretail nagenoeg
hetzelfde: “Ondernemers die weten mee te veranderen met hun klanten blijven
in beeld. Ook omdat consumenten een flink percentage van hun besteedbare
inkomen aan andere zaken besteden, het leven duur vinden en mensen vaker
bewust kopen.”

Boer en Croon gespecialiseerd in Executive vacatures ziet ook een stijging in de vacatures.

Foto:Pxhere

Bron: Fashion United