De kersverse eigenaars van Sonia Rykiel delen in een interview met
modeplatform WWD hun plannen om het Franse modemerk te doen herleven. In
juli willen de broers Éric en Michaël Dayan, sinds 6 mei officieel eigenaars van Sonia Rykiel, de webshop
van het merk nieuw leven inblazen. Volgend jaar moeten er ook fysieke
winkels gaan openen, zo vertellen de twee tegen WWD. In de tussentijd
werken ze aan het samenstellen van een ontwerpteam waarmee zal worden
gewerkt aan de eerste collectie sinds de overname.
De webshop is de eerste stap in het proces. De broers Dayan hebben, als
oprichters van het e-commerce-platform Showroomprivé, substantiële ervaring
in het digitale domein. Die komt goed van pas bij de heropstart van Sonia
Rykiel. De nieuwe webshop moet bruikbaar zijn voor een wereldwijd publiek.
Daarvoor zijn de nodige functies ingebouwd, zo vertellen de broers. Zo past
de webshop zich automatisch aan aan lokale valuta en betaalmethoden. Als de
webshop opent zal er nog geen nieuwe collectie zijn om te presenteren. Er
zullen in eerste instantie producten worden verkocht uit de laatste
collectie die gemaakt werd voordat het bedrijf sloot, evenals een aantal
tijdloze stukken uit eerdere collecties.
Het tweetal hoopt de eerste collectie onder hun leiding volgend jaar te
presenteren. De broers leggen momenteel opnieuw contact met een deel van de
fabrieken die het merk eerder contracteerde; dat zijn er zo’n driehonderd.
De focus van de nieuwe collectie zal liggen op breisels, een handelsmerk
van ontwerpster Sonia Rykiel. Het tweetal neemt de nalatenschap van de
ontwerper nadrukkelijk in acht. “We hebben het over een ontwerper die voor
de vrijheid van vrouwen streed, die zo veel waarden verdedigde, ze heeft
zoveel ongelofelijke dingen gedaan voor de modewereld. Het is niet alleen
een merk dat we hebben verworven,” aldus Éric Dayan, verwijzend naar het
erfgoed van Rykiel, geïnspireerd door vrouwelijke kracht, onafhankelijkheid
en positiviteit. “Waarden die jongere generaties vandaag de dag
verdedigen,” vult Michaël Dayan aan. Het tweetal hoopt samen te werken met
jong creatief talent, scholen en influencers om kennis over het erfgoed van
Rykiel te verspreiden.
Het aanspreken van een jonge doelgroep is belangrijk voor de broers. De
prijzen van de collectie zullen dan ook iets lager liggen dan voorheen, zo
laten de broers Dayan in het interview weten. “Er werden truien verkocht
voor drieduizend euro – dat is niet waar wij naartoe willen,” aldus Michaël
Dayan. Het tweetal wil wel in het luxesegment blijven, maar denkt eerder
aan prijzen à la Isabel Marant. Daar liggen prijzen tussen tweehonderd euro
voor een T-shirt en elfhonderd euro voor een jas.
Voor de langere termijn staan fysieke winkels op de planning. Dat zullen
waarschijnlijk kleinere boetieks zijn, anders dan de grote
Rykiel-flagshipstore gelegen aan de Boulevard Saint Germain, aldus de
broers Dayan. Ook willen de broers experimenteren met recycling en
upcycling, vertellen ze in het interview, en prototypes, vintage stukken en
iconische archiefstukken laten terugkomen in de collecties. “We zijn ervan
overtuigd dat het (merk) na de crisis nog relevanter wordt – omdat
consumenten zich zullen richten op authentieke merken met een
geschiedenis,” aldus Michaël Dayan. “Met een merk als Sonia Rykiel zeg je
iets met wat je draagt.”
Uit het archief:
Homepagebeeld: Beeld: Éric en Michaël Dayan via Bureau de Presse
Pascale Venot
Bron: Fashion United