REPORTAGE
Rotterdam – “Dit is geen typische mode tentoonstelling,” vertelt curator Lou
Stoppard in Het Nieuwe Instituut in Rotterdam. Na jarenlang met het idee
voor de show rond te lopen, kan ze nu bij de tentoonstellingsruimte haar
idee kwijt. De titel ‘The Hoodie’ doet vermoeden dat het enkel en alleen om
het fysieke kledingstuk draait, maar na een bezoek in Rotterdam blijkt dat
niet het geval.
“Het is geen definitieve ‘geschiedenis van de hoodie”, aldus de Britse
Stoppard over de trui met een capuchon. “Het is een tentoonstelling over
het kledingstuk en de thema’s waar het mee verbonden is.” Privacy,
jongerencultuur, sociale ongelijkheid en subculturen, om er maar een paar
te noemen. “Het is het laatste politieke kledingstuk in de westerse mode,”
aldus de curator. “Het is verbonden aan morele paniek maar ook aan trends
en high fashion. Het heeft twee kanten.”
‘The Hoodie’ geen ‘traditionele mode-tentoonstelling’
Om alle werelden te laten zien waaraan de hoodie verbonden is, heeft
Stoppard ervoor gekozen om niet alleen diverse vormen van het kledingstuk
te tonen, maar ook video’s, fotografie, kunstwerken en digitale objecten.
“Het zijn beelden en objecten die de stereotypering van het item hebben
gevormd.” Stoppard nodigde daarbij twee kunstenaars uit, Bogpmir Doringer
en Angelica Falkeling om hun visie op het thema te vertalen. Doringer
focust zich op de diverse verbeeldingen en representaties van de hoodie in
de media en zet hiermee zijn onderzoek naar vraagstukken met betrekking tot
privacy en surveillance verder. Falkeling gaat dan weer in op de productie
van katoen, waar de meeste hoodies van gemaakt worden. De kunstenaar gaat
in op welke impact de katoenindustrie heeft op de betrokken samenlevingen
en het klimaat.
De tentoonstelling is dan ook een echte mix aan media en uitingsvormen.
In totaal telt de show 100 bijdragen van kunstenaars, ontwerpers en
fotografen. Onder andere items van Vetements, C.P. Company, Exactitudes,
Champion en Off-White zijn te zien. Verspreid over de tentoonstelling staan
nonchalant gepositioneerde mannequins met hoodies. Wanneer men even niet
oplet, verontschuldig je bijna aan een van deze mannequins, zo levensecht
zijn ze mede dankzij de hoodies. Het herinnert meteen aan een van de
thema’s van de tentoonstelling: privacy. In eerste instantie is het
namelijk niet te zien of het gaat om een mens of een mannequin. Het is een
slimme manier van Stoppard om het thema nog meer vorm te geven.
Stoppard hoopt dat de tentoonstelling aanzet tot discussie. “De thema’s
zullen voor weinig mensen compleet nieuwe zijn, ze zullen zich bewust zijn
van de privacy-problemen, de trends of de productieketen. Ik wil graag dat
ze het gesprek starten.” De curator geeft aan dat consumenten ook actief
kunnen bijdragen aan de tentoonstelling. Als zij bijvoorbeeld een bepaald
thema of verhaal missen die erbij past, kunnen zij een suggestie indienen.
Stoppard is dan ook benieuwd hoe de tentoonstelling ooit zal ontwikkelen,
mocht deze gaan reizen. Voor nu is de show nog te zien 12 april 2020 in Het
Nieuwe Instituut in Rotterdam.
Beeld: Via Het Nieuwe Instituut/ Petra van der Ree
Bron: Fashion United