GrandVision NV, moederbedrijf van optiekketens als EyeWish, Pearle en
GrandOptical, noteert over fiscaal 2019 een omzet van 4,04 miljard euro.
Dat komt neer op een groei van 8,7 procent ten opzichte van 2018. Het is
GrandVision’s beste prestatie in vier jaar tijd, blijkt uit het vanochtend
gepubliceerde jaarverslag van het in Schiphol gevestigde bedrijf.
Daarentegen kwam de nettowinst van het bedrijf 18,7 procent lager uit op
195 miljoen euro, te wijten aan “hogere eenmalige posten en
waardeverminderingen”, en kosten als gevolg van de geplande acquisitie van
brillenproducent EssilorLuxottica. Het EBITDA groeide wel met 4,7 procent
naar 604 miljoen euro.
“Ik ben blij met het opwindende jaar 2019 met een sterke omzetgroei, te
danken aan het voortdurende nastreven van onze strategische plannen en het
harde werken en de toewijding van ons wereldwijde team,” verklaart Stephan
Borchert, CEO van GrandVision, in het verslag.
GrandVision dankt de omzetgroei aan verbeterde prestaties in alle
markten. In de G4-regio, met landen als Nederland, België, Duitsland,
Frankrijk en Groot-Brittannië, steeg de omzet met 6,0 procent als gevolg
van veertig nieuwe winkelopeningen en de overname van Charlie Temple in
Nederland. In de Americas & Asia-regio kwam de omzet 12,1 procent hoger
uit, met name als gevolg van goede prestaties in Colombia, Rusland en
Turkije. In de regio Other Europe, met Zuid- en Oost-Europese en
Scandinavische landen, nam de omzet met 12,3 procent toe. Deze omzetgroei
is onder meer te danken aan de overnames van Óptica2000 in Spanje en
McOptic in Zwitserland, aldus GrandVision. De online omzet van het bedrijf
groeide met 66 procent.
GrandVision opende in het boekjaar 311 winkels, waardoor het totaal
aantal filialen van het bedrijf momenteel 7.406 bedraagt.
GrandOptical België, via GrandVision Media Kit
Bron: Fashion United