INTERVIEW
Nu iedereen enigszins begint te wennen aan de nieuwe realiteit blijkt
een groot deel van ondernemers creatiever en veerkrachtiger dan ooit. Bij
de pakken neerzitten hoort er niet bij en nieuwe initiatieven worden
opgezet. FashionUnited deed weer een belrondje met dit keer Ynk the Store,
Bouclé Hommes et Femmes en House of Fred.
Ynk The Store: Flatlays van kledingsets gekoppeld aan de webshop
Nog net voor de coronacrisis lanceerde Ynk the Store in Den Bosch een
webshop. Een gelukkige timing zo blijkt nu, want klanten weten de winkel op
deze manier nog steeds te vinden, zo vertelt mede-oprichter Krista Willems,
telefonisch aan FashionUnited.
De winkel is gestart door oud-etaleurs Krista en Nikita. Het kwam dan
ook vaak voor dat de ondernemers kledingset meteen van de pop uit de
etalage verkochten. Dat de ondernemers aantrekkelijke sets weten te maken,
vertalen ze nu ook door naar Instagram. Daar maken ze flatlays (beelden
waarop kledingstukken gevouwen bij elkaar worden gepresenteerd, red.) met
Instagram-shopping gelinkt naar hun nieuwe webshop. Willems geeft aan dat
de sets het online ook nog steeds goed doen.
Ook krijgt het duo nu vragen van al bestaande clientèle die advies
vragen over producten op de webshop of Instagram. Omdat de dames beide in
de winkel staan en de klanten vaak goed herinneren, kunnen zij advies geven
over merken of kledingitems die bij het vorige bezoek ook goed stonden of
items die bij een vorige aankoop passen.
Bouclé Hommes et Femmes: Dankzij surprise bags vorige week bijna 100
procent van normale omzet gedraaid
Welke retailer wil het niet: bijna 100 procent van je normale omzet
kunnen draaien in een week. Vorige week gebeurde dat bij Bouclé Hommes et
Femmes in Spakenburg mede dankzij de surprise bag die het bedrijf heeft
geïntroduceerd. Binnen anderhalve week werd de surprise bag uit de grond
gestampt, als manier om de coronacrisis te doorstaan. Nooit hadden Claudia
Boelhout, mede-eigenaar, en haar man/businesspartner Johan verwacht dat de
verrassingstas zo goed zou lopen, vertelt ze aan de telefoon. Het is bij
het bedrijf dan ook drukker dan ooit, vorige week werden er 25 surprise
bags met vier kledingsets bezorgd. Negen van de tien ontvangers houdt 80
procent van de inhoud, waardoor de omzet bij Bouclé flink opliep. Ook deze
week verwacht Claudia weer goed te draaien.
“We hebben veel vaste klanten, dus we kennen onze klant ook goed.
Degene die normaal gesproken een bepaalde klant helpt, stelt nu ook de sets
samen.” Het bedrijf begint dan al om zeven uur ‘s ochtends. In de middag
komt er een tweede lichting van medewerkers die de anderen afwisselt en de
bestellingen rondbrengt. Ondertussen is er ook weer wat aanloop bij de
winkel, dus rustig is het bij de retailer niet. Personal shopping afspraken
komen weinig voor, zo vertelt Claudia, maar gelukkig helpt de surprise bag
nu enorm mee. Bouclé Hommes et Femmes is zelfs erover aan het nadenken om
de service in het hele land uit te gaan rollen, een stap die het bedrijf
zo’n vier weken geleden nooit voor ogen had kunnen houden. Op dat moment
had het bedrijf zelfs nog geen webshop. Het is een bijzonder verhaal ten
tijde van de coronacrisis, maar gelukkig een hele positieve.
House of Fred: winkelen en persoonlijk contact via DM
Pas een jaar geopend zijn en dan de coronacrisis voor de kiezen krijgen:
het overkwam House of Fred in Utrecht. Frederiek Waninge, de ondernemer
achter de multibrandwinkel, ging niet bij de pakken neerzitten toen Mark
Rutte aankondigde dat Nederland aan social distancing ging doen. House of
Fred heeft geen webshop en daarom pakte Waninge Instagram aan om toch extra
shoppingmogelijkheden aan te bieden. De winkel zelf is namelijk nog steeds
geopend. Op Instagram Stories presenteert Waninge diverse sets die
vervolgens via DM (direct message, red.) kunnen worden gekocht. “Ik heb mij
nog nooit zo vaak omgekleed als de laatste weken,” vertelt Waninge lachend
aan de telefoon.
Op de sets wordt goed gereageerd. In de winkel combineert House of Fred
altijd meerdere merken in een set en ook op Instagram wordt dat nu gedaan.
De sets worden dan ook met enige regelmaat afgenomen, maar het komt ook
voor dat het oog van de klant op een specifiek item valt. Vaak praat de
ondernemer via DM nog verder met de klant waardoor ook verder advies kan worden gegeven. “Er wordt enthousiast gereageerd, maar de omzet is
natuurlijk niet wat het normaal is. Ik vind het belangrijk dat ik mijn
personeel kan behouden en mijn kosten kan blijven betalen,” benadrukt de
ondernemer.
Instagram zorgt er ook voor dat House of Fred veel lieve reacties binnen
krijgt. “Mensen vinden het goed dat we nog open zijn. Die geven aan dat ze
willen dat we blijven. Ook mensen die wij nog niet persoonlijk kenden, maar
wel ons op Instagram volgen, steken ons een hart op de riem. Dat doet ook
goed.”
Beeld: Via Bouclé Hommes et Femmes
Bron: Fashion United