Bij het Duitse broekenmerk Gardeur gaan de komende periode zeker dertig
banen verloren. Dat meldt het bedrijf in een persbericht. Oorzaak van de
ontslagen is een omzetdaling als gevolg van de coronamaatregelen. In welke
tak van het bedrijf de ontslagen zullen vallen, wordt in het persbericht
niet vermeld.
De sluiting van winkels als gevolg van de coronamaatregelen heeft een
flinke impact gehad op Gardeur. Zag het merk in de vroege winter nog
tweecijferige groei in de pre-orders voor de herfst-wintercollectie, medio
maart volgde abrupt de ‘ontnuchtering van de lockdown’, zo is in het
persbericht te lezen. Gardeur voerde aanvankelijk een arbeidstijdverkorting
in en produceerde en verkocht mondkapjes, maar dat was niet voldoende. “De
sombere vooruitzichten voor de textiel- en kledingmarkt hebben het
management genoodzaakt om duurzame maatregelen te nemen die helpen om de
kosten aan te passen aan de verwachte omzet. Naast een reductie van
materiaalkosten is ook een aanpassing van personeelskosten nodig. Die heeft
het verlies van dertig banen tot gevolg,” zo wordt in het persbericht
verklaard.
In samenwerking met de ondernemingsraad van Gardeur is een sociaal plan
ontwikkeld voor de betrokken medewerkers. Gardeur faciliteert voor hen een
overstap naar transfer- en kwalificatiebedrijf Weitblick TQG, dat voor
twaalf maanden door Gardeur zal worden gefinancierd. Daarnaast betaalt
Gardeur de betrokken medewerkers in die periode hun volledige nettoloon
uit, verhoogd met twintig procentpunt. In samenwerking met Weitblick worden
de medewerkers verder professioneel opgeleid, zodat zij tijdens of na de
coronapandemie gemakkelijker een nieuwe baan kunnen vinden.
Gardeur blijft zich intussen richten op de behoeften van zijn klanten op
het gebied van dames- en herenkleding, zo laat het merk in het persbericht
weten. Het doel is nu om het bedrijf door verkleining en aanpassing
toekomstbestendig te maken. ‘Een veel kleiner team zal aanvankelijk een
uitdaging zijn,’ zo besluit het persbericht – ‘maar in elke uitdaging
schuilt ook een kans.’
Het Duitse Gardeur is gespecialiseerd in mannen- en vrouwenbroeken in
het middensegment. Het merk heeft een eigen webshop en is actief in veertig
landen wereldwijd. Nederland is na Duitsland de belangrijkste markt voor
het merk; hier wordt het onder meer verkocht bij modeketens Smit Mode,
Suitable, Bos Men, Schulte en Adam. Gardeur heeft in totaal zo’n 1500
medewerkers. Circa 200 daarvan werken op het hoofdkantoor in
Mönchengladbach.
Gerelateerd uit het archief:
Beeld: Gardeur
Bron: Fashion United