INTERVIEW New York – De meeste
leden van de damesmodebranche zullen ermee instemmen dat de twee grootste
gebieden die verandering moeten ondergaan duurzaamheid en maatinclusiviteit
zijn. Het tech-gebaseerde merk RedThread will deze twee vliegen in een klap
slaan.
RedThread biedt op maat gemaakte damesmode tegen een relatief betaalbare
prijs van 78 dollar voor een maatwerk T-shirt en 158 dollar voor een zwarte
jurk. Het merk maakt gebruik van 3D beeldvorming en een uitgebreide enquête
om de perfecte pasvorm voor iedere klant te vast te stellen, en maakt
bepaalde aanpassingen op ieder item mogelijk voordat de bestelling de
productie ingaat en na een week klaar is.
”Het fundamentele probleem met damesmode is dat de industrie uitgaat van
standaard maten terwijl onze lichamen daar juist vanaf wijken,” vertelt
Meghan Litchfield, de CEO en oprichtster van het merk aan FashionUnited.
”De meeste merken ontwerpen kleding gebaseerd op een pasmodel, en
schalen de ontwerpen naar verhouding omhoog en omlaag om een reeks maten te
creëren,” aldus Litchfield. “In werkelijkheid zijn vrouwenlichamen juist op
een prachtige manier niet in verhouding met rondingen op verschillende
plekken waardoor deze beperkte standaardmaten zelden passen. Daarnaast zijn
er, ondanks dat ervanuit wordt gegaan dat we standaard zijn, geen
standaardmaten binnen de branche, en variëren de afmetingen tussen de
merken enorm, waardoor maten willekeurig zijn.”
Volgens Litchfield leidt deze matenproblematiek tot overtollig afval
binnen de modebranche door de overproductie van bepaalde maten. Ook kan de
grote hoeveelheid geretourneerde kleding een merk duur komen te staan.
RedThread gebruikt een technisch proces, waarvoor de octrooi al is
aangevraagd, dat gebruik maakt van maatwerk algoritmes en 3D body-scan
technologie om de juiste pasvorm te creëren. Dit, gepaard met het feit dat
de klantbeleving volledig digitaal is en het merk de kosten niet draagt
voor het bijhouden van de inventaris, stelt het in staat om kleding te
bieden tegen deze competitieve prijzen.
”Er zijn zoveel uitdagingen als het gaat om het creëren van maatwerk
kleding,” zegt Litchfield. “Voordat we lanceerden hebben we ons proces 18
maanden lang getest op honderden vrouwen uit het hele land om er zeker van
te zijn dat het klopte en toch blijven we continu vragen stellen en
verbeteren.
”Maatwerk werd van oudsher als duur, moeilijk verkrijgbaar of tijdrovend
bestempeld. Wij gebruiken technologie om maatwerkkleding te democratiseren
met een gemakkelijke en snelle winkelbeleving. Dankzij de tendens naar
maatinclusiviteit en individualiteit staan consumenten achter onze missie
om ‘standaard’ maatvoering af te schaffen en realistisch te zijn over
lichaamsvormen.”
De modebranche is nog niet klaar voor maatwerksysteem
Hoewel RedThread een systeem heeft ontwikkeld voor maatwerkkleding tegen
een competitieve prijs, is de modebranche als geheel hier nog niet klaar
voor.
”Echte verandering en innovatie zijn moeilijk, en grote merken zijn niet
flexibel genoeg,” aldus Litchfield. “Veranderingen doorvoeren in een
ouderwetse industrie vergt tijd, geld en hard zwoegen. We hebben jarenlang
geïnvesteerd in de ontwikkeling van ontwerpen, technologieën, gepatenteerde
processen en systemen om een magische beleving te creëren waarbij maatwerk
op basis van slechts een paar foto’s binnen een week geleverd wordt. Zeer
weinig merken en bedrijven zijn bereid om in zo’n innovatie te investeren.”
Litchfield geeft toe dat de productie van damesmode op de oude manier
veel efficiënter en kosteneffectiever is voor het merk, hoewel dit systeem
ook zijn nadelen heeft. Hierdoor moet de behoefte van een merk om
maatwerkkleding te leveren gedreven worden door de vraag van de consument.
”We zien in diverse industrieën, van meubels tot shampoo, een grote
trend naar op maat gemaakte, artisanale ambacht. Consumenten investeren in
stukken die duurzaam zijn en verspilling beperken, en als gevolg komt er in
rap tempo een einde aan fast-fashion,” zegt ze.
De RedThread CEO kan zich een wereld voorstellen waarin ieder
kledingstuk op verzoek kan worden geproduceerd om verspilling te beperken,
zonder massa geproduceerde maten die niet geschikt voor een echt menselijk
lichaam.
”Naast de vraag van de consument moet de branche zich richten opå hoe
kleding gemaakt wordt en hoe vrouwen winkelen, niet hoe kleding wordt
ontworpen,” aldus Litchfield. “Deze transformatie kost tijd en we zijn blij
dat we een van de eerste merken zijn die hier pionier in is.”
Dit artikel verscheen 24 december op FashionUnited.com
Wendela van den Broek.
Foto’s: RedThread
Bron: Fashion United