Perfectly Basics gaat rebranden naar PB

0
289


INTERVIEW

Perfectly Basics
vierde afgelopen maand het koperen jubileum. Het online platform is
still going strong
na 12,5 jaar, maar er staan veranderingen op de
planning voor het bedrijf. FashionUnited belde met mede-eigenaar Peter
Blaas over de strategie en de toekomst van Perfectly Basics.

Achter de schermen is Perfectly Basics bezig met een rebranding van het
platform. “We zijn de laatste jaren over de branding na gaan denken en we
merken dat de naam Perfectly Basics niet altijd duidelijk is. Het platform
is meer dan basics en aan zo’n naam zit je jaren vast,” vertelt Blaas
tijdens een telefonisch gesprek. De nieuwe naam is een onderdeel van de
meer gepersonaliseerde aanpak van Perfectly Basics, zo vertelt Blaas.
“Trouwe klanten en onze medewerkers noemen ons heel vaak PB, bij de
afkorting. We gaan vanaf het najaar de naam PB voeren.” De ondertitel bij
de nieuwe naam zal nadruk leggen op ‘essential styles’, omdat het bij
Perfectly Basics niet alleen draait om basics maar om essentials
in de kledingkast. “In de mode heb je stijlen die ieder seizoen terugkeren,
maar items die op dat moment trending zijn, zijn ook essentieel in je
garderobe.” Maar, benadrukt hij, bij Perfectly Basics zijn dit wel
kwalitatief hoogwaardige items die zijn ontworpen om meerdere seizoenen te
dragen. Op dat gebied verandert er niks bij Perfectly Basics.

Hoe gaat het nu met Perfectly Basics?

Het portfolio van Perfectly Basics is ook aan verandering onderhevig.
Het bedrijf focust zich meer op het fungeren als curator van een duurzame
garderobe voor de klanten. Denk bijvoorbeeld aan vegan leren schoenen en
tassen en kleding die ethisch verantwoord gesourced zijn in Europa. Online
shoppen met een groenere visie, maar zonder in te hoeven leveren op het
gebied van luxe en stijl. Blaas benadrukt dat duurzaamheid niet alleen
draait om productie en de stoffen, maar ook over hoe lang een item meegaat.
In het kader van verduurzaming, wil Perfectly Basics ook de sale schrappen.
“We willen een eerlijke prijs voor een eerlijke product.” Het is een
tendens die steeds vaker in de mode te zien is, bedrijven stappen meer en
meer af van de eeuwige uitverkoop. “Het zal een keer tijd worden dat dit in
de mode gebeurt,” voegt hij toe.

Naast de rebranding en de update van het portfolio, gebeurt er aan de
achterkant van het platform ook een hoop. “Data biedt grote kansen en maakt
het verschil voor online spelers,” aldus Blaas. Door middel van data wordt
de klantbeleving persoonlijker gemaakt door in te spelen op het gedrag en
de wensen van klanten. Daarnaast wordt de website geoptimaliseerd en veel
processen worden geautomatiseerd. Zo hebben ze een directe terugkoppeling
naar merken om automatisch voorraden aan te vullen. Ook wordt
studiofotografie direct verwerkt via kunstmatige intelligentie. Door
technische veranderingen wist het bedrijf de winst in 2018 te verdubbelen
en het doel om jaarlijks 25 procent te groeien wordt in het eerste kwartaal
van het huidige boekjaar al gehaald door de nieuwe implementatie van
kunstmatige intelligentie, zo vertelt de mede-eigenaar. Door kosten te
verminderen en op de winstmarge te letten groeit het bedrijf hard. “Het is
de enige manier om als online platform het slagveld in de mode te
overleven.”

Eigenaar Perfectly Basics werkt aan luxe online outlet

Alsof de vernieuwing bij Perfectly Basics nog niet genoeg is, wordt al
anderhalf jaar gebouwd aan een luxe online outlet, zo vertelt Blaas. Het
project zal los staan van PB en krijgt een eigen platform. “We doen dit om
luxere producten een langer leven te geven en producten die tijdloos zijn
op een ander platform aan te bieden [dan Perfectly Basics, red].” Blaas
benadrukt dat het project wat naar achter geschoven is in de strategie van
Perfectly Basics vanwege de vele ontwikkelingen bij PB.

Over Perfectly Basics: Het bedrijf werd in 2006 opgericht door Peter Blaas
– van den Beemt en Birgit Van den Beemt-Blaas. De webshop focust op slow
fashion. Het platform verkoopt onder andere Calvin Klein, Hugo, American
Vintage, Ba&sh, Kyra & Ko, Petit Bateau, Plein Publique, I love Mr Mittens,
Filippa K, Matt & Nat, Veja en See by Chloé.

Beeld: via Perfectly Basics

Bron: Fashion United