Podium-powervrouwen: Studio Elzinga tijdens AFW Studio

0
64

Podium-powervrouwen: Studio Elzinga tijdens AFW Studio

REPORTAGE Bluescafé Maloe
Melo, aan de Amsterdamse Lijnbaansgracht, is diep en donker. De muren en
plafonds zijn er volgeplakt met Elvis-posters, door roze neonletters
verlicht. Achterin het café dansen de gasten op de vrolijke muziek van
garagepunkband Relax Head Man. Het is de familieband van ontwerper Lieselot
Elzinga, die hier haar herfst/wintercollectie 2020 presenteert tijdens AFW
Studio.

Samen met de Finse Miro Hämäläinen runt ze sinds 2018 Studio Elzinga.
Het merk heeft de afgelopen twee jaar een vlucht gemaakt: de kleurrijke,
poppy vrouwenkleding, met invloeden van rock ‘n roll èn haute couture,
begon als een afstudeercollectie maar wordt inmiddels exclusief verkocht
door de Britse online luxeretailer Matchesfashion. De presentatie tijdens
AFW is de eerste echte show van het merk. FashionUnited spreekt Lieselot en
Miro enkele dagen voor de presentatie: “De wereld is klaar voor een
krachtige, ultra-feminiene vrouw.”

”Ik heb tien jaar in bands gespeeld. Mijn ontwerpproces begint bij
muziek”

Lieselot Elzinga

In Maloe Melo dansen Elzinga’s modellen voor het podium, in strakke
jurkjes, knap gesneden pakken en dito jasjes, met de voor Studio Elzinga
kenmerkende volumineuze mouwen. Hun haren zijn grof getoupeerd of
opgeschoren; ze dragen donkere lippenstift en oogmake-up. Hun
stilettohakken schuren over een vloer bedekt met bier en glasscherven.
Intimiderend zijn ze, de modellen – als een fanbase die op het punt staat
een moshpit in te duiken – maar de kleurige prints en overdreven proporties
ogen speels, clownesk bijna, en de de modellen trekken omstanders lachend
de dansvloer op. De meeste volgen.

Podium-powervrouwen: Studio Elzinga tijdens AFW Studio

“Muziek is waar mijn ontwerpproces begint,” vertelt Lieselot aan de
telefoon. “Ik heb tien jaar veel op het podium gestaan met verschillende
bands, en kleding gebruikt om een duidelijke boodschap aan het publiek mee
te geven. Je wilt dat het publiek direct weet wat je bedoelt als je het
podium op loopt.” Dat uit zich in eenvoudige, maar krachtige vormen,
grafische effecten en een sprekend kleurenpalet, mede mogelijk gemaakt door
vader Wim Elzinga, die in groovy wit pak over het podium stuitert met een
basgitaar in de arm. Pa Elzinga is muzikant en kunstenaar, en “weet veel
van kleuren”, aldus zijn dochter. “De balans vinden tussen verschillende
tinten is belangrijk, en daar is hij heel goed in. Ik leer veel van
hem.”

Podium-powervrouwen: Studio Elzinga tijdens AFW Studio

“Voor deze collectie hebben we vooral gekeken naar powerdressing voor en
door vrouwen,” vertelt Lieselot. Als inspiratiebron noemt ze de Teddy Girls
uit de jaren vijftig, jonge vrouwen die een plek in de Britse maatschappij
opeisten door zich mannelijk te kleden, naar voorbeeld van historische
Britse dandy’s en eigentijdse rock ‘n roll-artiesten als Elvis Presley. In
Elzinga’s collectie zijn hun breedgeschouderde, getailleerde jasjes en
brutale vetkuiven te herkennen.

Maar Elzinga refereert ook aan vrouwen als Blondie, “die kracht
uitstralen en hun vrouwelijke kant gebruiken om verder aan kracht te
winnen.” Miro peinst: “Dat is in de mode veranderd sinds wij afgestudeerd
zijn: de wereld is nu klaar voor zo’n ultra-feminiene vrouw. Tijdens onze
studie was het een en al Balenciaga en Vêtements.” Miro verwijst naar de
hoekige, grungy esthetiek van Balenciaga-hoofdontwerper Demna Gvasalia.
“Dat is nu anders.”

Podium-powervrouwen: Studio Elzinga tijdens AFW Studio

Van afstudeercollectie naar Matchesfashion

Lieselot en Miro raakten bevriend op de Gerrit Rietveld Academie. Ze
studeerden elk af met een eigen modecollectie, Miro in 2017 en Lieselot een
jaar later. Het tweetal voegde zich daarna samen. Lieselot is de creative
director van Studio Elzinga: zij ontwikkelt het concept voor de collectie,
de tekeningen en de stofontwerpen. Miro vertaalt deze naar een concreet
product. “Echt een goede samenwerking,” meent Lieselot. “We vullen elkaar
aan. Ik heb een korte concentratiespanne: als het concept er eenmaal staat,
stopt mijn creativiteit. Daar gaat Miro door.” Miro: “Ik heb meer geduld.
Maar een hele collectie van begin tot eind ontwikkelen lukt mij ook niet in
mijn eentje.”

Podium-powervrouwen: Studio Elzinga tijdens AFW Studio
Studio Elzinga

Het Amsterdamse PR-bureau Parrot Agency benaderde Lieselot en Miro op
basis van Lieselots afstudeercollectie, Baby’s Berserk (ook de naam van
haar Elvis-coverband). Negen maanden werkte het tweetal aan een
debuutcollectie, met steun van Parrot. “Parrot heeft ons geholpen om van
die afstudeercollectie een draagbaar, verkoopbaar product te maken”, legt
Lieselot uit. Die commerciële aanpak contrasteert met de meer
conceptueel-artistieke werkwijze van de Rietveld. Lieselot: “We wilden wel
graag op deze manier werken. Mode is uiteindelijk een
gebruiksvoorwerp.”

De debuutcollectie werd uiteindelijk exclusief verkocht aan
Matchesfashion. Inmiddels is het tweetal drie collecties verder, waarvan de
vorige werd gepresenteerd tijdens Londen Fashion Week, in 5Carlos Place, de
evenementenlocatie van Matchesfashion. Lieselot en Miro vulden de onderste
verdieping voor de gelegenheid met bonte sculpturen van papier maché,
vervaardigd door Elzinga senior. “Het overkomt ons ook een beetje,” lacht
Lieselot. “Het is best wel bijzonder, afstuderen en dan hup, samenwerken
met Matchesfashion.”

Podium-powervrouwen: Studio Elzinga tijdens AFW Studio
De presentatie van Studio
Elzinga voor Matchesfashion, in 5Carlos Place

Miro: “We hebben in het afgelopen anderhalf jaar meer geleerd over de
modewereld dan tijdens onze opleiding aan de Rietveld. Je moet die wereld
meemaken om hem te snappen. Maar het Rietveld heeft ons wel geleerd om
zelfstandig te zijn: je moet er vier jaar lang alles grotendeels zelf
uitzoeken. Dan lijkt daarna geen uitdaging te gek.”

”We willen de wereld van Elzinga groter en completer maken”

Miro Hämäläinen

Een deel van de herfst/wintercollectie 2020 zal vanaf juni bij
Matchesfashion worden verkocht. Wat zijn de verdere plannen van het duo?
Lieselot: we zouden graag twee keer per jaar een show organiseren, het
liefst in het buitenland. Verder willen we onze huidige visie verder
uitwerken, misschien tot accessoires: hoeden, tassen, schoenen…” Miro vult
aan: “We willen de wereld van Elzinga groter en completer maken.”

Podium-powervrouwen: Studio Elzinga tijdens AFW Studio
Studio Elzinga
lente/zomer 2020

In Maloe Melo wordt het laatste nummer van de avond gespeeld. Een model
bestijgt het podium in het klapstuk van de collectie: een bruidskleed, ook
vaak de afsluiter bij traditionele coutureshows. Met zijn wijde panden en
grote ruches heeft die van Studio Elzinga wel iets van een charmante,
uitvergrote poppenjurk. Het model zwaait hem in het rond – wat maakt dat
bier ook uit – en hijst Lieselot en Miro op het podium voor de finale.

Beeld: Studio Elzinga AFW Studio, team Peter Stigter.

Bron: Fashion United