Evenals veel andere modebedrijven zag Ralph Lauren Corporation de omzet
het afgelopen kwartaal dalen als gevolg van de coronacrisis. Dat blijkt uit
de vandaag gepubliceerde kwartaalcijfers van het bedrijf. De omzet van
Ralph Lauren daalde met 65 procent naar 487 miljoen dollar (omgerekend 415
miljoen euro). De operationele kosten van het bedrijf waren dertig procent
lager dan vorig jaar, mede dankzij personeelsverloven en huurverlagingen,
maar de corporatie draaide evengoed verlies: het operationeel resultaat
kwam uit op -168 miljoen dollar (-143 miljoen euro).
Volgens het modebedrijf was gedurende het eerste kwartaal het grootste
deel van de winkels gemiddeld acht tot tien weken gesloten, met inzakkende
verkoopcijfers tot gevolg. Vooral in de Verenigde Staten daalde de omzet
sterk: met 77 procent naar 165 miljoen dollar (141 miljoen euro). In Azië,
de grootste afzetmarkt van Ralph Lauren, zakte de omzet met 32 procent naar
172 miljoen dollar (147 miljoen euro), in Europa met 64 procent naar 121
miljoen dollar (103 miljoen euro). Waar de online omzet in de Verenigde
Staten nauwelijks steeg, groeide deze in Europa en Azië met respectievelijk
44 en 68 procent in het eerste kwartaal als gevolg van de vele
winkelsluitingen.
Voor het verdere fiscaal jaar verwacht Ralph Lauren dat “de financiële
resultaten (…) negatief beïnvloed zullen worden door de pandemie en door
het langzame herstel van de vraag.” Het bedrijf zegt verschillende
scenario’s te hebben ontwikkeld om het bedrijf weer op groeikoers te
brengen. Momenteel evalueert Ralph Lauren zijn operationele structuur voor
de lange termijn om deze ‘aan te passen aan (zijn) strategische
prioriteiten’, onder meer op het gebied van teamorganisatie, het
merkenportfolio en de ecologische voetafdruk van het bedrijf.
Ralph Lauren Corporation is het moederbedrijf van onder meer Ralph
Lauren Luxury, Polo Ralph Lauren, Club Monaco en Chaps.
Beeld: Ralph Lauren Corporation
Bron: Fashion United