Reconstruct Collective presenteert gereconstrueerde pakken in een nagebootste werkomgeving

0
337

REPORTAGE Reconstruct Collective presenteert gereconstrueerde pakken in een nagebootste werkomgeving

Het
Nederlandse ontwerpcollectief Reconstruct Collective lanceerde onlangs haar
zevende collectie. Doel was om draagbaardere kledingstukken te creëren.
Hoewel alleen omzetcijfers zullen uitwijzen of dit doel is behaald, was het
thema van de collectie duidelijk herkenbaar – want wie heeft er niet wel
eens de verveling van een eindeloos lange werkdag doorstaan?

‘The Boring Office’ was één van de vijf werkgerelateerde thema’s waarmee
bezoekers werden ontvangen bij aanvang van de FW20-presentatie van het merk
eind februari in Iso-Amsterdam, een oud en ongebruikt industrieel pand dat
werd omgetoverd tot werkruimte waar af en toe evenementen worden
georganiseerd.

De klok stond stil in de steriele kantooromgeving waar modellen, veelal
in grijze, gedeconstrueerde en vervolgens gereconstrueerde pakken, op
stoelen en tafels zaten. Ze staarden lusteloos in de leegte, als in een
diepe afgrond van verveling. Eén model verfrommelde op futloze wijze vellen
papier en gooide deze op een grote hoop op de vloer. Hoewel de setting de
betekenis van saai volledig duidelijk maakte, deed de kleding dat zeker
niet. Een oversized blazer, genaamd ‘Pull it together jacket’, kon bij de
taille aan elkaar worden geknoopt met de trekkoorden die zo kenmerkend zijn
voor het merk. Bij een ander jasje ontbrak onder de borst een stuk stof dat
in plaats daarvan aan de bijpassende broek was genaaid.

Sociale statements en vooruitstrevende mode-items gaan hand in hand

Reconstruct Collective startte als zeer conceptueel merk, waardoor het
de aandacht trok van de pers en artiesten, maar inmiddels hoopt het label
een breder publiek te bereiken. “We willen nu een draagbaarder merk zijn,”
vertelt Alyssa Groeneveld, één van de vijf leden van Reconstruct
Collective. “We zien mensen, bekenden van ons of in Amsterdam, die echt
door ons geïnspireerd raken. Ze zeggen dan: ‘Ik vind je kleding leuk, maar
het is wat teveel’. Nu willen we onze doelgroep bereiken.”

Reconstruct Collective presenteert gereconstrueerde pakken in een nagebootste werkomgeving
Foto: The Burnout-ruimte bij Reconstruct Collective’s
AW20

presentatie | FashionUnited

Desalniettemin blijft het het concept dat de kracht is van Reconstruct
Collective, zo toonde de modeshow-meets-art-presentatie van de
herfst/winter 2020-collectie aan. Ironische sociale statements gingen
gedurende de hele presentatie hand in hand met vooruitstrevende mode-items
met thema’s als lab, burnout en ‘vrijmibo’ (kort voor
vrijdagmiddagborrel).

“We bedenken concepten voordat we daadwerkelijk met een collectie komen.
We baseren onze concepten altijd op vijf personages, omdat we met z’n
vijven zijn,” vertelt Groeneveld over de collectie genaamd ‘Redundant 5’.
“Dit keer dachten we dat het kantoor gaaf zou zijn, omdat we vijf
verschillende personages konden creëren en ze bij elkaar konden brengen in
een setting waarin ze samenwerken.” Dit reflecteert de manier waarop
Reconstruct Collective in 2015 werd opgericht.

Thuiskomen

Oorspronkelijk is Reconstruct Collective opgericht door negen vrienden
die samen studeerden aan de Willem de Kooning Academie, een kunstacademie
in Rotterdam. Toen ze tijdens hun laatste jaar hoorden dat er geen
afstudeershow zou plaatsvinden, besloot de groep om een eigen show te
organiseren. Ze gebruikten hiervoor geld dat was ingezameld via een
crowdfundingsactie.

Reconstruct Collective presenteert gereconstrueerde pakken in een nagebootste werkomgeving
Foto: The Lab bij Reconstruct Collective’s AW20

presentatie | FashionUnited

Sindsdien is Reconstruct Collective te zien tijdens internationale
modeweken zoals die van Parijs en New York, en na lovende kritieken vindt
het merk het nu tijd om zichzelf te bewijzen op de markt.

De huidige designers van Reconstruct Collective zijn elk
verantwoordelijk voor een specifiek aspect van de merkidentiteit. Laura
Aanen is de fotografe en verantwoordelijk voor social media. Ze doet de
castings samen met Groeneveld, die creatief producent en hoofd marketing
is. Michelle Lievaart is verantwoordelijk voor de stagiaires en de
productie. Kim Kivits leidt de verkoop en is grafisch ontwerper van het
label. Sanne Verkleij is hoofd textiel en verantwoordelijk voor de
financiën.

Het merk, dat momenteel verkrijgbaar is bij JIP van Margreeth Olsthoorn
in Rotterdam en bij ENG Concept Store in Shanghai, heeft besloten om haar
nieuwste collectie te showen in Amsterdam en vanuit daar aan de volgende te
werken.

“We zijn overal ter wereld geweest en hebben overal waar we wilden onze
stempel gedrukt,” zegt Groeneveld. “Maar we wilden teruggaan naar
Amsterdam, omdat onze familie en vrienden zich daar bevinden. We wilden
echt iets doen voor deze stad.”

Het origineel van dit artikel verscheen eerder op FashionUnited.uk.
Vertaling en bewerking vanuit het Engels: Tessa Guntlisbergen.

Beeld: FashionUnited

Bron: Fashion United