ONDERZOEK
De tweedehands
kledingmarkt wordt steeds belangrijker. Resale platforms zoals United
Wardrobe en in Amerika The RealReal schieten uit de grond. Logisch, want
consumenten zoeken steeds vaker naar een duurzame optie om hun kast aan te
vullen. The RealReal doet elk jaar onderzoek naar welke trends er zijn in
de resale markt en streetwear is duidelijk bezig met een opmars.
“Duurzaamheid wordt een steeds grotere drijfveer, bijna eenderde van
onze klanten shopt bij The RealReal als een vervanging voor fast fashion.
Het aandeel van streetwear verdriedubbelde het afgelopen jaar, voornamelijk
door millennials, vrouwen en Gen X. Gucci staat nu sterk bovenaan bij bijna
elke categorie en heeft een duidelijke voorsprong op andere merken,” aldus
Rati Levesque, COO van The RealReal in het rapport.
Streetwear steeds populairder op resale markt
Naar Streetwear werd het afgelopen jaar 281 procent meer gezocht dan het
voorgaande jaar. Opvallend is dat ook meer vrouwen mannen mode streetwear
items kopen, 95 procent meer dan het jaar ervoor. “Streetwears aanpak van
het limiteren van producten heeft altijd gezorgd voor toenames in vraag in
de resale markt, maar we hebben een grote stijging gezien de afgelopen
tijd. Genderneutraliteit en statement stukken slaan aan bij millennials,
maar we zien ook een groei onder vrouwen en Gen X,” aldus Sean Conway,
Sneaker & Streetwear Expert bij The Realreal. De vraag onder millennials
steeg volgens het onderzoek met 237 procent binnen een jaar tijd.
Naar Yeezy wordt op het platform het meeste gezocht, gevolgd door
Off-White, Nike, Supreme en Adidas. Populaire items zijn bucket hats (een
stijging van 365 procent), cargo pants (een stijging van 111 procent) en
sneakers zagen een stijging van zoekopdrachten van 213 procent.
De populariteit van streetwear heeft ook een effect op het luxe segment.
Denk bijvoorbeeld aan Virgil Abloh van Off-White die ook creatief directeur
is bij Louis Vuitton en de uitgesproken collecties van Alessandro Michele
bij Gucci. Gucci en Louis Vuitton staan dan ook nog steeds bovenaan in het
lijstje van populaire luxe merken op het resale platform. “Gucci en Louis
Vuitton hebben met succes ingespeeld op het veranderende gedrag van de
consument dankzij nieuwe creatief directeuren met een frisse blik. Van
Gucci’s uitgesproken maximalisme tot Louis Vuitton’s streetwear invloeden,
beiden merken hebben een unique gevoel gecreëerd in een wereld waar luxe
merken aansluiting zoeken met millenials,” aldus Levesque.
Beeld: Louis Vuiton AW17, Catwalkpictures
Bron: Fashion United