Retail in de 2020’s: wat kunnen we verwachten?

0
499

Er is geen ontkomen meer aan: de ontwikkeling van moderetail zit
overduidelijk in een stroomversnelling.’Innovate or die’, is volgens sommigen
het credo. Enerzijds is het de toenemende (internationale) concurrentie in
het retaillandschap die vernieuwing vereist, maar ook consumenten zien uit naar een retail-evolutie. In
2019 werden meer dan eens voorspellingen gedaan over toekomst van de
retail. Wat kunnen we verwachten in het nieuwe decennium? Een overzicht van
de belangrijkste vooruitzichten.

De komst van Amazon en The Big Convenience Shift

Misschien wel de meest concrete verandering in het retaillandschap: Amazon komt zo goed als zeker naar Nederland. En
dat betekent niet alleen een nieuw aanbod van 120 miljoen producten in alle
(maar dan ook alle) categorieën, maar ook de introductie van een nieuwe
manier van winkelen onder de noemer The Big Convenience Shift.
Sleutelwoord: gebruiksgemak. Zo kun je via Amazon’s slimme Echo speaker
thuis kletsen met virtuele voice-assistant Alexa, die je inkopen doet
terwijl je thuis op de bank zit. In de fysieke Amazon Go-winkels kun je
boodschappen doen zonder ze bij de kassa af te hoeven rekenen. Dat betekent
niet dat je ze gratis mee kunt nemen: betalen gebeurt automatisch via een
systeem van camera’s en sensoren.

Met dit systeem wordt Amazon ongetwijfeld een grote speler in de
Nederlandse retail. Opmerkelijk genoeg liet het Financieele Dagblad in
november weten dat Bol.com, het grootste e-commerceplatform van eigen
bodem, overweegt de modemarkt te betreden – mogelijk om
op de nieuwe concurrent te anticiperen.

Wie niet inzet op gemak, zoals Amazon en Bol.com, zal iets anders in de
weegschaal moeten leggen: een unieke winkelervaring.

Retail done right: de ervaringswinkel

Volgens Melvin van Tholl, Customer Experience Architect
van creatief bureau Bloody Believers, is het kiezen of delen: “Kies je voor
het bieden van gemak, dan kun je jezelf ontwikkelen tot een gemaksplatform
-met omnichannel technologieën- of aansluiten bij de grote gemaksplatforms
zoals Bol.com en Amazon. Of, bied je de ‘consumens’ vermaak en beleving
door jezelf te heruitvinden als experience.” Daar besteden
consumenten volgens Van Tholl het geld en de tijd die ze dankzij bedrijven
als Amazon besparen: op een unieke plek die inspeelt op de zintuigen en
waar persoonlijke service wordt geboden.

Retailexpert René Repko is het met Van Tholl eens: wie niet domineert op
het gebied van prijs of gemak, argumenteert Repko, moet het van
experience hebben. En dat hoeft niet eens zo moeilijk te zijn.
Tijdens zijn lezing op Lightspeed Connect19 dit najaar noemde
hij een rij bestaande voorbeelden van succesvolle ‘ervaringswinkels’,
waaronder optiekretailer Gentle Monster, waarvan de winkel eruit ziet als
een kunstgalerie. Maar ook Rituals doet het volgens Repko goed. “Ze hebben
betere service en bieden een betere ervaring in zijn geheel terwijl de
prijzen laag zijn.”

Klaar voor de 2040s?

Marktonderzoekbureau Euromonitor deed in 2019 zelfs al voorspellingen voor 2040. Het
bureau voorspelt dat fysieke winkels belangrijk zullen blijven, maar dat
hun rol zal veranderen. Winkelen in een ‘stenen’ winkel staat vooral in
dienst van een kennismaking met het merk en zijn producten: het is hier dat
artikelen aangeraakt en ervaren kunnen worden en dat het merk zich
presenteert. Winkels worden dan ook vooral ruimtes voor experimentele
branding. Deze worden dankzij technologie ook handiger en persoonlijker:
denk aan robots voor klantenservice en virtuele stylisten die hun advies
baseren op wat de klant al in zijn kast heeft hangen.

Maar de winkel komt ook onze huizen in. Het kopen van producten die je
regelmatig moet hebben wordt in de toekomst automatisch voor je gedaan –
ook door robots. Daarnaast zal elk toestel in huis het vermogen hebben om
ons producten aan te bevelen die bij onze leefstijl passen: spiegels geven
stijladvies en je koelkast geeft boodschappentips.

Misschien dat we daar in dit decennium al de eerste tekenen van zullen
zien.

Deze tekst komt uit artikelen van Caitlyn Terra, Melvin van Tholl,
Marjorie van Elven en Robyn Turk.

Homepagefoto: Pixabay

Bron: Fashion United