Zullen de Nederlandse winkels open blijven of zal een gedeeltelijke
sluiting plaatsvinden zoals in België. Het zijn spannende tijden voor de
retail, maar het leidt ook tot creatieve oplossingen, zo blijkt uit een
rondgang onder Nederlandse winkeliers. Want hoe ga je om met mensen die hun
huis niet meer willen verlaten en dus niet meer naar een geopende winkel
komen? Of wat als de winkel zelfs gesloten is – welke opties heeft u dan
nog als retailer? Tips van uw mede-retailer.
Schoenenpoets service via de post in plaats van in de winkel
SchoenenZaken in Groningen laat zien dat service ook in tijden van
crisis doorgaat. Normaal gesproken kunnen klanten hun schoenen laten
poetsen in de winkel, maar nu blijft de retailer deze service op creatieve
manier toch aanbieden. Op de website is namelijk de schoenpoets module voor
25 euro te bestellen. Klanten krijgen een verzendlabel die ze kunnen
gebruiken om de schoenen op te sturen naar de zaak. Binnen een week krijgt
de klant de schoenen, gepoetst en wel, weer retour.
Een webshop op Instagram en videobellend snuffelen
Tweedehands kinderkledingwinkel Old West in Amsterdam kreeg de afgelopen
dagen nauwelijks meer bezoekers. Ook online bestellen was voor klanten
moeilijk: de winkel heeft geen vaste webshop. Eigenaars Floortje Mebus en
haar collega Sofie Felperlaan bedachten een alternatief: ze creëerden een
tijdelijke webshop via Instagram. Het tweetal fotografeert zo veel mogelijk
kleding en plaatst de foto’s op Instagram Stories. “Klanten kunnen een
Instagrambericht sturen om een kledingstuk te bestellen”, vertelt Mebus
telefonisch aan FashionUnited. Ook kunnen ze op verzoek videobellen met
Sofie of Floortje, die de klant dan al bellend door de winkel leidt. Mebus:
“Of we sturen een filmpje op van een bepaalde maatcategorie. Dan kan de
klant zelf even snuffelen.”
“Het is lekker houtje-touwtje allemaal”, lacht Mebus, maar de strategie
loopt volgens de eigenaar prima. “We hebben vandaag al veertien pakketten
verstuurd. Bestellingen binnen Amsterdam bezorgen we direct met de fiets.
Daarbuiten doen we de pakketten op de post.”
Wat als de winkel dicht gaat? Deze Nederlandse retailers delen hun
aanpak
Ook Berit van Olphen, van tweedehandswinkel Kolifleur wendt zich tot
Instagram. De ondernemer verkocht al wel items via het kanaal, maar breidt
dit nu om voldoende omzet te houden nu de winkel dicht is. Verzendkosten
heeft ze voor deze bestellingen via Instagram geschrapt. “Ik kies items die
goed uitkomen op de foto en waarvan ik weet dat ze voldoende onderscheidend
zijn zodat mensen ze nu online willen kopen,” aldus Van Olphen tegen
FashionUnited. “Ik doe dit ook om in beeld te blijven bij mijn klanten,
zodat hun nieuwsgierigheid is gewekt wanneer wij weer open kunnen en ze
langskomen.”
Bestellen via Whatsapp
Karin Vink, eigenaresse van het merk Femmes du Sud, deelt met
FashionUnited de tip om via WhatsApp zaken te doen. “Zonder webshop ben je
op deze manier toch online bereikbaar en zijn de lijnen kort.” Vink tipt om
WhatsApp als service en communicatiemiddel in te zetten. “De klant kan
vragen stellen via WhatsApp en zelfs een bestelling doen in combinatie met
een betaalverzoek.
Tips uit China
Retailers in China kregen al eerder te maken met de situatie waar
Nederland nu in zit en erger. Daarom kijken we ook kort naar de tips die
Chinese retailers hebben gedeeld. Privé chats, zoals de tip van Vink op het
gebied van Whatsapp, leverde in China goede resultaten. Ook werden door
veel warenhuizen een livestream opgezet waardoor de online omzetten gestuwd
werden. Dit sluit dan weer aan bij de verkoopstrategie van Old West
Amsterdam waar ze de klant virtueel door de winkel heen leiden. Meer over
de aanpak van Chinese retailers leest u hier.
Lees ook:
- INretail: "Winkels hebben miljarden nodig"
- Vijf tips voor fysieke retailers tijdens de
coronacrisis - Hoe Chinese retailers online gingen tijdens
corona-lockdown en toch hun klant bereikten - Winkelstraatdrukte drastisch teruggelopen, zondag zelfs
met 50 procent - Kabinet maakt honderden miljoenen vrij voor hulp
mkb’ers
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Caitlyn Terra en
Nora Veerman.
Beeld: Pexels
Bron: Fashion United