Luxeconcern Compagnie Financière Richemont SA rapporteert over fiscaal
2020 een omzet van 14,2 miljard euro. Dat komt neer op een stijging van 2
procent ten opzichte van het jaar ervoor, blijkt uit het jaarverslag van
het Zwitserse bedrijf.
Richemont, moederbedrijf van onder meer juwelenmerk Cartier, Montblanc
en Yoox Net-a-Porter Group, stelt dat deze groei in het vierde kwartaal van
het boekjaar werd gedrukt door Covid-19. In dat kwartaal daalde de omzet
namelijk met 18 procent als gevolg van de tijdelijke winkelsluitingen.
De winst daalde in het jaar van 2,7 miljard euro naar 931 miljoen
euro.
Jaaromzet Richemont licht omhoog ondanks impact Covid-19
“Tot het uitbreken van Covid-19 in januari noteerde de groep goede
omzetresultaten, ondanks de protesten in Hong Kong en Frankrijk. In het
vierde kwartaal van het boekjaar werden echter bijna alle regio’s getroffen
door de pandemie,” verklaart Richemont-voorzitter Johann Rupert.
Kijkend naar regio, liet alleen de Asia-regio een omzetdaling zien. Daar
daalde de omzet van 6,4 miljard euro naar 6,2 miljard euro. In de
Europe-regio kwam de omzet uit op 4,3 miljard euro, ten opzichte van 4,1
miljard euro in FY2019. In de regio Middle East groeide de omzet van 929
miljoen euro naar 930 miljoen euro, en in de Americas-regio steeg de omzet
van 2,6 miljard euro naar 2,8 miljard euro.
De omzet uit retailactiviteiten van Richemont daalde met 2 procent,
voornamelijk te wijten aan de winkelsluitingen als gevolg van Covid-19. De
omzet uit groothandelsactiviteiten daalde met 5 procent, ook te wijten aan
de impact van het coronavirus. De online omzet van het bedrijf groeide met
dubbele cijfers.
Het Jewellery-segment lijkt voor Richemont het belangrijkste segment qua
omzet. De omzet uit dat segment groeide van 5,1 miljard euro naar 5,2
miljard euro. De omzet uit het Watches-segment daalde van 4,9 miljard euro
naar 4,8 miljard euro. Het Clothing-segment realiseerde een omzet van 1,8
miljard euro, ten opzichte van 1,6 miljard euro in het voorgaande jaar. De
omzet uit het Leather goods and accessories-segment bleef gelijk op 1,4
miljard euro.
Over de financiële verwachtingen voor het huidige boekjaar zegt Rupert:
“De sluitingen van onze interne en externe verkooppunten, de veranderende
houding ten opzichte van consumptie en een gematigd consumentensentiment,
zullen wegen op de resultaten van dit jaar.”
Beeld: via Cartier
Bron: Fashion United