SneakerCleaners uit Tilburg bestaat één jaar. Kevin Verhoeven begon de
poetsservice voor gympies als hobby en bouwde het uit tot serieuze zaak. De
reclamecampagne ‘Gun schoenen een tweede ronde, weggooien is zonder’ van de
Nederlandse Schoenmakers Vereniging, vertaald naar de belangrijkse schoenencategorie van nu.
Er staan geweldige voor en na foto’s op de site. Is dat allemaal
echt?
Kijk, dat is dus het grootste compliment dat we kunnen krijgen! Als
mensen hun schoenen komen ophalen en niet kunnen geloven dat het hun eigen
sneakers zijn. Nee, zeggen ze dan, heb je nieuwe gekocht?! Daar doe ik het
voor. Het is een vak. Wie hier nieuw begint, ik heb nu 7 parttimers in
dienst, moet twee of drie weken fulltime in de leer voordat ze zelfstandig
kunnen werken en daarna leren ze nog iedere dag bij. Neem de materialenmix:
leer, suède (we kunnen hier inmiddels zo’n 17 soorten suède onderscheiden),
mesh en dan samen verwerkt in een schoen. Die onderdelen vragen allemaal
een andere behandeling. Of neem de vlekken die we tegenkomen: motorolie,
olijfolie, frituurvet, ook die pak je anders aan. Je kunt sneakers
cleanen dus echt wel een ambachtelijk vak noemen. Precies zoals een
schoenmaker dat heeft.
Twee jaar geleden ging Kevin Verhoeven met SneakerCleaners van start.
Hij begon met een ophaal en breng service voor consumenten die hun sneakers
professioneel wilden laten reinigen. In september 2018 opende hij een eigen
zaak in Tilburg en sindsdien is zijn “uit de hand gelopen hobby” serieus.
Zijn moeder en goede vrienden zagen er geen brood in en ook zelf is hij
verbaasd over het succes van zijn bedrijf. In de drukste periodes, meestal
in de zomer tijdens het festivalseizoen, reinigt SneakerCleaners zo’n 350
paar sneakers per week. De goede zichtbaarheid van de zaak in het centrum
van de stad draagt daaraan bij, maar Verhoeven stelt daarnaast de
klantbeleving centraal en dat merk je. Zo heeft hij een promotiefilmpje met
een jongen die zijn bemodderde All-Stars laat schoonmaken en daarvoor
plaatsneemt in een klassieke schoenpoetsstoel op een verhoging. De stoel
staat in Tilburg in de zaak. Klanten die hun schoenen opsturen voor een
behandeling, krijgen ze terug met een briefje en een sleutelhanger.
De aanpak is goed doordacht. Waar heb je dat geleerd?
Ik heb 19 jaar in de horeca gewerkt en ben altijd erg gastgericht bezig
geweest. De kernwaarde is: mensen moeten blijer naar buiten gaan dan ze
binnen zijn gekomen. Dat is zo belangrijk. Zeker wanneer, zoals nu, mensen
soms langer moeten wachten omdat het zo druk is. Maar als die
klanttevredenheid je uitgangspunt is, komt het wel goed. Daarom zal ik me
bijvoorbeeld nooit aan één merk schoenpoets of middel verbinden. Er komen
elk moment nieuwe producten op de markt en ik wil niets uitsluiten.
Winstgevend is het bedrijf nog niet, maar omdat Verhoeven alles op eigen
kracht heeft gefinancierd kan hij rustig groeien en hijgt er geen bank of
investeerder in z’n nek. Sinds kort is de haal en breng service uitgebreid
naar Rotterdam. Een filiaal in de Maasstad is de gedroomde volgende
stap.
Je staat met je neus op de sneaker markt. Wat valt op?
Iedereen draagt sneakers en mensen geven er steeds meer geld aan uit.
Dat betekent niet dat ook iedereen heel zuinig op die sneakers is. Sommigen
interesseert het niets, zij gooien vieze of kapotte schoenen weg, maar ik
heb wel het gevoel dat mensen zuiniger zijn op hun spullen en dat steeds
meer mensen sneakers een tweede leven gunnen. Dat heeft niets te maken met
hoe hoog de aanschafprijs was. Ik zie echte ‘sneakerheads’, tieners soms,
met Air Max van drieduizend euro, hippe twintigers met Balenciaga’s van
vierhonderd euro en huismoeders met Reeboks van tachtig euro. Het is dus
niet zo dat wij alleen luxe sneakers onder handen krijgen.
En verder?
Sneakermerken gebruiken steeds meer verschillende en steeds kostbaarder
materialen. Ook de modellen worden steeds uitbundiger. Begin dit jaar kwam
Nike met schoenen met zelfstrikkende veters naar het idee uit de film ‘Back
to the future’, inmiddels zijn we alweer toe aan het derde model.
Balenciaga brengt steeds uitzinniger designs op de markt met een sok eraan
bijvoorbeeld, en zolen met randen, uitstulpsels en inkepingen. Die heb je
niet een, twee, drie schoon. Met een knipoog: ‘Hoe duurder de schoen, hoe
ellendiger to clean’.
Daarnaast is ook mijn vak, het schoonmaken, enorm populair. Als
ondernemer komt er ontzettend veel op je af en ik word ook bijna dagelijks
benaderd voor samenwerkingen. Vrijwel iedere week komt een nieuwe
productlijn op de markt en ook het aantal concurrenten dat vergelijkbare
services biedt, groeit. Al vind ik ze vaak erg duur. Ik wil het juist
betaalbaar houden. Een hoge prijs, schept hoge verwachtingen. Maar we
kunnen geen wonderen verrichten. Mensen moeten niet denken dat ze een heel
‘nieuw’ paar terugkrijgen.
Over vijf jaar hoopt hij een franchiseformule te hebben, maar hij
realiseert zich ook dat het een speciaal slag ondernemer vraagt. Verhoeven:
“Het is echt heel veel werk. De meesten hebben geen idee wat er allemaal
bij komt kijken. Zelf maak ik niet meer dagelijks schoon, door alle
overhead zaken die erbij zijn gekomen, maar ik probeer het toch nog wel een
paar keer per week in te plannen, omdat ik het ontzettend leuk vind om te
doen.”
Foto’s en video: SneakerCleaners
Bron: Fashion United