Snelle levering vs bezorgkosten: korte bezorgtijd minst belangrijk bij kleding en schoenen

0
74

ONDERZOEK

Lage
bezorgkosten en snelle levering: allebei zijn het belangrijke aspecten voor
consumenten als het aankomt op online bestellingen. Maar wanneer ze moeten
kiezen tussen beiden, wat is dan het belangrijkste? Uit onderzoek van
Marcommit in opdracht van Descartes (bedrijf dat oplossingen biedt in de
logistiek) blijkt dat 70 procent van de duizend consumenten bereid is langer te
wachten op de levering als ze hierdoor minder bezorgkosten hoeven te
betalen.

Wanneer het gaat om bestellingen van kleding, elektronica en meubels
vinden Nederlanders bezorgkosten belangrijker dan levertijd. Ze zijn niet
bereid meer te betalen voor een snelle levering, aldus het onderzoek. Een
korte levertijd is voor consumenten het minst belangrijk als ze online
kleding en schoenen kopen, aldus de resultaten.“Door consumenten de
keuzevrijheid te geven in de lengte van de levertijd en de hoogte van de
bezorgkosten, maken retailers 70 procent van de consumenten tevredener,”
aldus Albert van Roekel, directeur Solutions Consultancy bij Descartes, in
het persbericht. “Hier valt voor bedrijven dus nog veel te halen.”

Consumenten kiezen langere bezorgtijd als er lagere kosten aan
verbonden zijn

Eerder bleek al uit een onderzoek van Trusted Shops dat bijna driekwart
van de duizend ondervraagde consumenten de verzendkosten ziet als een reden
om af te zien van een e-commerce bestelling. Het bezorgproces is sowieso
aan veranderingen onderhevig met sameday delivery, robots die leveringen
gaan doen, pashokjes in ophaalpunten voor bestellingen zodat kleding meteen
gepast en zonodig geretourneerd kan worden. Ook wordt door Zalando en Bpost in België getest met het
in-home leveren van pakketten door middel van slimme technologie.

Niet alleen wordt er gezocht naar allerlei oplossingen voor snelle
levering en lage bezorgkosten, ook wordt gekeken naar het milieueffect van
al deze bestellingen die thuisgebracht moeten worden. Daarnaast veranderen
grote online spelers hun beleid en zijn leveringen onder de twintig of 25
euro niet meer gratis. Zalando rekent bijvoorbeeld al in Ierland, Spanje en
Italië bezorgkosten bij een bestelling onder de 25 euro.
Bij H&M
kunnen alleen de ‘plus’ leden van het loyalty-programma nog gebruik maken
van gratis bezorging voor bestellingen onder deze prijsgrens.

Beeld: Unsplash

Bron: Fashion United