Speciale editie Andam Awards biedt steun aan bestaande Franse merken

0
35

Speciale editie Andam Awards biedt steun aan bestaande Franse merken

De Andam Awards krijgen dit jaar een andere vorm. In plaats van een
nieuwe competitie uit te schrijven voor de Andam Grand Prix, de Franse
modeprijs voor jong ontwerptalent, worden tijdens deze editie prijzen
uitgereikt aan twee eerdere winnaars of finalisten van de competitie. Het
doel is om bestaande Franse merken te ondersteunen ten tijde van de
coronacrisis. Dat meldt de organisatie in een persbericht. De gebruikelijke
Grand Prix wordt uitgesteld naar volgend jaar. De twee kleinere prijzen van
de competitie, de Pierre Bergéprijs en de Innovatieprijs, worden wel
uitgereikt.

“In deze ongekende en onzekere tijd hebben onafhankelijke en
geïntegreerde modemerken, in welke van ontwikkeling dan ook, meer dan ooit
financiële steun nodig om de komende maanden door te komen”, zo is in het
persbericht te lezen. Het doel van de Andam Awards dit jaar is om
“onafhankelijke merken te helpen aanwezig te blijven tijdens de volgende
Paris Fashion Week of hen de mogelijkheid te bieden een nieuw initiatief te
ontwikkelen dat hun structuur versterkt.”

Deelnemers worden geacht een voorstel voor een innovatief project of
initiatief aan te leveren – op het gebied van business, productie,
communicatie, digitalisering, distributie, duurzaamheid of
consumentenervaring – dat het merk door de crisis heen kan helpen. Aan de
twee bedrijven met de beste projectvoorstellen worden geldprijzen toegekend
van respectievelijk 200.000 euro voor een bedrijf met een omzet van meer
dan 10 miljoen euro, en 150.000 euro voor een bedrijf met een omzet van
tussen de 1 en 10 miljoen euro.

Daarnaast krijgen de winnaars toegang tot een netwerk van waardevolle
contacten. “Elk van onze Andam-partners zal toegang verlenen tot een lijst
van experts, samengesteld door hun directie, die de winnaars kunnen helpen
waar dat nodig is,” zo meldt het persbericht. Deze experts kunnen het merk
bijvoorbeeld financiële of rechterlijke steun verlenen of adviseren op het
gebied van duurzaamheid, productie, communicatie of retail. Partners van
Andam zijn onder meer Chanel, Chloé, Saint Laurent, L’Oréal en Google
France.

Naast deze prijzen wordt ook de gebruikelijke Pierre Bergéprijs
uitgereikt, een prijs van 100.000 euro aan een opkomend Frans bedrijf met
een ‘innovatieve creatieve visie’, en een Innovatieprijs à 50.000 euro aan
een bedrijf dat “een innovatieve en technologische oplossing biedt op het
gebied van ontwerp, productie of klantenervaring die bij zal dragen aan de
heruitvinding van de mode-industrie.”

De Andam Awards is een modewedstrijd voor jong ontwerptalent. De winnaar
van de jaarlijks uitgereikte Andam Grand Prix ontvangt een geldbedrag van
250.000 euro en wordt een jaar lang begeleid door een modeprofessional.
Martin Margiela was ooit de eerste winnaar van de prijs. De winnaars van
dit jaar worden bekendgemaakt op 2 juli 2020.

Beeld: Andam

Bron: Fashion United