Collectique, een nieuwe Antwerpse mode-start-up, breidt verder uit in
België. Kledingwinkels als Virgul in Brugge, Traxx in Londerzeel en Er was
eens in Ronse, en modemerken als HNST jeans, Janue, Studio Ama en Pure by
Luce sloten zich onlangs aan bij het platform, zo vertelt oprichtster
Claire Tobback tegenover FashionUnited.
Tobback zette Collectique in mei van dit jaar op poten. Het platform
biedt een zogenaamde ‘Fit & Collect service’, waarbij de werelden van
online en offline met elkaar worden verbonden. Concreet schakelt
Collectique bestaande fysieke modezaken in als paspunt voor online
bestellingen van verschillende merken. Online shoppers bestellen de items
in de webshop van het merk via de Fit & Collect-verzendoptie, waarna ze
deze in de winkel kunnen passen, ophalen en eventueel laten terugsturen
door de winkelier.
Inmiddels zijn zo’n twintig winkels actief met Collectique’s service.
Reacties tot nu toe zijn positief, zo vertelt Tobback via de telefoon. “Het
slaat aan bij winkeliers, want ze krijgen met de service nieuwe klanten
over de vloer. Die klanten nemen naast hun bestellingen wellicht ook items
uit de winkel mee.” Behalve die winkeliers, kunnen ook modemerken zich
aanmelden bij Collectique. “Het unieke is dat ze zelf mogen bepalen met wie
ze samenwerken. Er zijn bijvoorbeeld merken die vanwege hun doelgroep
liever alleen met high-end winkels samenwerken, of alleen met duurzame
zaken. Andersom mogen winkeliers ook voorkeuren hebben,” vertelt
Tobback.
Volgens Tobback is er geen concurrentie tussen de merken en winkels die
zich bij Collectique aansluiten. “Ze zijn een aanvulling op elkaar.”
Winkeliers kunnen zich gratis aanmelden bij Collectique. Op basis van
gesprekken in de winkel bepaalt Tobback voor welke merken de zaak
interessant zou kunnen zijn. Eenmaal actief, rekent Collectique 2,95 euro
per bestelling aan de webshop.
Beeld: Collectique
Bron: Fashion United