State of Fashion 2020: Deze thema’s spelen een grote rol volgend jaar

0
523

2020 komt in razend tempo dichterbij, wat betekent dat meer en meer
mensen vooruit gaan kijken. Zoals elk jaar heeft Business of Fashion weer
een State of Fashion rapport opgesteld samen met McKinsey. De verwachting
is dat de mode industrie weer minder snel zal groeien.

Business of Fashion gaat voor het rapport in gesprek met toonaangevende
merken en leiders in de mode industrie. In combinatie van data van McKinsey
wordt er een verwachting gemaakt voor het komende mode jaar. State of
Fashion 2020 valt meteen maar met de deur in huis, het komende jaar wordt
geen makkelijke. “We zien pessimisme in alle geografie en over alle
prijspunten. Wat het nog lastiger maakt is het feit dat we weten dat meer
schokken zullen volgen, maar we weten alleen niet welke vorm ze aan zullen
nemen.” De industrie groeit volgend jaar naar verwachting tussen de 3 en 4
procent, een iets lager groeipercentage dan in 2019.

State of Fashion: ‘2020 wordt niet makkelijk – kansen liggen bij
stoutmoedige bedrijven’

De invloed van Azië komt duidelijk naar voren in meerdere punten die het
State of Fashion rapport noemt. Zo kijken meer en meer merken naar andere
landen in de regio, naast China. China blijkt namelijk een moeilijke markt
dan eerst verwacht. Daarbij helpt de handelsoorlog tussen de Verenigde
Staten en China natuurlijk ook niet. Maar niet alleen China is een
focuspunt volgend jaar, producent uit Azië mengen zich meer met de
traditionele markt omdat zij producten direct-to-consumer gaan verkopen.

De handelssituatie in China en geheel Azië is ook een van de redenen
waarom het belangrijk is voor modebedrijven om diverse plannen en
strategieën klaar te hebben. Zoals eerder gezegd is het duidelijk dat 2020
een uitdagend jaar zal worden, maar welke vorm deze uitdagingen aan zullen
nemen, is niet duidelijk. Door alvast een plan klaar te hebben liggen voor
het geval een no-deal Brexit plaatsvindt, of een andere risico zoals
geopolitieke instabiliteit, kan het effect op het bedrijf verminderd
worden.

Deze thema’s worden in 2020 belangrijk in de mode industrie

Duurzaamheid verplaatst zich volgend jaar nog meer naar de voorgrond.
Dit jaar werd al duidelijk dat de tijd echt begint te dringen wil de mode
industrie nog met succes impact maken op klimaatverandering. 2020 is
volgens het State of Fashion rapport hét jaar waarin modebedrijven echt
actie moeten ondernemen. Daardoor wordt ook meteen verwacht dat de focus op
innovatieve materialen, of in ieder geval materialen die conventionele
stoffen vervangen, groter wordt.

Naast duurzaamheid is ook inclusiviteit een belangrijk thema.
Consumenten verbinden zich graag aan bedrijven die handelen naar waarden
waarmee zij zich kunnen identificeren. Inclusiviteit is binnen de
maatschappij een steeds groter thema geworden, dus ook modebedrijven zullen
hier meer op inspelen. Belangrijk detail is wel dat acties verbonden aan
dit thema oprecht moeten zijn, consumenten kijken er zo doorheen.

Dit zijn nog maar enkele van de grote thema’s die het State of Fashion
2020 rapport aanhaalt. Het rapport benadrukt dat het komende jaar uitdagend
gaat zijn, maar dat de kansen liggen bij bedrijven die grote stappen durven
te nemen.

Beeld: Unsplash

Bron: Fashion United