Q&A
FashionUnited stelt
wekelijks op vrijdag virtuele vragen aan modeprofessionals om te laten zien
hoe zij omgaan met de coronacrisis. Hoe ziet hun werk eruit ten tijde van
de pandemie, en waar houden ze zich mee bezig? Deze week is Theresa
Jentzsch, oprichtster van vegan tassenmerk Osier, aan het woord.
Hoe ziet je werk er momenteel uit?
Het gaat goed, maar alles is heel anders. Ik werk met een team van vier
meiden die verspreid zitten over verschillende landen, met hen blijf ik in
contact middels teammeetings via Skype. Die meetings zijn belangrijk, ook
om te kijken hoe het met iedereen is op mentaal vlak. Want het is best
heftig allemaal. Je merkt ook dat je best snel een switch kunt maken, dat
deze manier van werken de nieuwe normaal wordt.
We merken dat het wat betreft sales oké gaat. De eerste twee weken was
er een daling, toen moest iedereen denk ik nog beseffen wat er gaande was
met de economie. Het merendeel van onze retailpartners verkoopt nog wel
online. Osier werd ook verkocht bij een fysieke winkel in New York, ook die
heeft alle producten online gezet.
Waar houd je je nu mee bezig en waarom?
90 procent van Osier’s aanbod bestaat uit tassen, en we zijn van plan om
in september uit te breiden met kledingstukken. De hele productieketen
bevindt zich echter in Italië. Dat is nu het epicentrum van de coronacrisis
en ons atelier is dus gesloten. We hebben geluk hier in Nederland, want
hier is de situatie goed voor ondernemers. Maar dat is niet het geval in
Italië. Dat is best een ding voor ons, omdat we daar werken met kleine
bedrijven en ateliers. We hopen dus op september, maar misschien wordt het
wel later. We hopen in ieder geval dat de kleine bedrijven daar goed
terechtkomen, en we houden wekelijks contact met hen. Er is veel
onzekerheid op dit moment, maar we staan niet stil.
Wat is je blik op de nabije toekomst?
We zijn al lang bezig met duurzaamheid, maar ik ben een beetje bang dat
de klimaatdoelen nu een plan b worden vanwege de coronacrisis. Ik denk dat
het juist nu het moment is om door te pakken op het gebied van
duurzaamheid, door het onderwerp op dezelfde manier aan te pakken als de
coronacrisis. Ik hoop in ieder geval dat we niet doorgaan zoals we dat
deden. Mensen ruimen nu ook hun kledingkast op, dus ze kijken echt naar wat
ze belangrijke items vinden en wat niet. Misschien worden ze daardoor
bewuster en gaan ze meer aandacht schenken aan kleine ondernemers en
tweedehandswinkels.
Verder wordt het voor kleine merken belangrijk om hun stem te laten
horen om zo een duidelijke positie te creëren. Door op sociale
mediaplatforms actief te zijn en te laten zien waarvoor ze staan, zoals
voor duurzaamheid. Dat is een grote kans.
Lees ook van vorige week vrijdag:
Beeld: via Osier
Meer lezen over de berichten gelinkt aan het coronavirus in de
modeindustrie? Hier vindt u alle Nederlandstalige artikelen.
Voor het internationale nieuws op de speciaal ingerichte pagina op
FashionUnited.com klikt u hier.
Bron: Fashion United