Tommy Hilfiger is een de van de grote modelabels die recent een nieuw
circulair initiatief heeft gelanceerd om oude kledingstukken nieuw leven in te blazen.
Tommy for Life is een nieuw circulair business model dat tweedehands of beschadigde
Tommy Hilfiger- en Tommy Jeans kleding repareert of transformeert in nieuwe
limited-edition kledingstukken. Daarna zullen ze opnieuw verkocht worden op
tommyforlife.com. De pilot zal plaatsvinden in Nederland en vervolgens
uitbreiden naar andere Europese markten in 2021, zo wordt verteld tijdens
een persevenement op het hoofdkantoor van Tommy Hilfiger in Amsterdam.
Het programma is onderverdeeld in drie categorieën, Reloved, Refreshed en
Remixed. Reloved: tweedehands kledingstukken die zijn ingeleverd door consumenten.
Refreshed: herstelde kledingstukken van winkel en e-commerce retourzendingen.
Remixed: producten die niet meer gerepareerd konden worden en vervolgens uit
elkaar zijn gehaald en gebruikt om nieuwe, unieke designs te ontwikkelen. De
laatste categorie zal volgend jaar gelanceerd worden.
Dus hoe werkt het? Vanaf vandaag worden consumenten gevraagd om hun oude
en beschadigde Tommy stukken in de winkel of via de post op te sturen voor
kortingsvouchers. Daarna zal Tommy Hilfiger's partner voor dit initiatief, The Renewal
Workshop – een circulair reparatie bedrijf uit Amsterdam — de gedoneerde
items uitzoeken, schoonmaken en repareren. Stukken die niet meer gerepareerd
kunnen worden zullen gemixt worden in nieuwe, unieke designs. Als ze in zo
een slechte staat zijn dat ze niet gemixt kunnen worden, zullen ze in garen
veranderd worden.
Tommy Hilfiger lanceert circulair programma
En Tommy Hilfiger wil niet alleen oude kleding van consumenten repareren, het wil
ook beschadigde kledingstukken van haar eigen leveringsketen repareren.
Bijvoorbeeld stukken uit magazijnen die als ‘stuk’ zijn bestempeld, door
bijvoorbeeld vlekken, gebroken naden of missende knopen.
Tommy for Life is onderdeel van het grote duurzame initiatief Make it
Possible, waardoor het bedrijf ook al heeft aangekondigd dat hun doel is
om producten die volledig circulair zijn en onderdeel kunnen zijn van een
duurzame loop in 2030.
“Het is nu echt tijd om serieuze, impactvolle veranderingen in de mode
industrie te implementeren, dus we zijn bereid om hieraan te voldoen,” zei
Martijn Hagman, Tommy Hilfiger Global en PVH Europe CEO.
“Tommy for Life biedt een oplossing voor een van de grootste uitdagingen
van deze industrie: veranderen van een ‘take-make-waste’ aanpak naar een
model waarin we onze producten en materialen zolang mogelijk blijven gebruiken.
Onze investeringen in een business model dat hierin pioniert op deze schaal en
complexiteit, zullen echt impact hebben – niet alleen op ons merk, maar ook op
de toekomst van de branche als geheel.”
Dit artikel werd eerder gepubliceerd op FashionUnited UK en is vertaald
en bewerkt door Georgia Oost
Beeld: FashionUnited
Bron: Fashion United