Turkse leveranciers bieden aantrekkelijke voordelen

0
514

Importeren uit Turkije is in veel opzichten aantrekkelijk: de afstand tussen Nederland en Turkije is goed overbrugbaar, de prijs-kwaliteitverhouding van de producten gunstig, evenals de eisen die worden gesteld aan ordergrootte. Turkish Fashion Break Amsterdam stelt Nederlandse modebedrijven in staat om uitgebreid kennis te maken met de mogelijkheden die Turkse kledingmerken en fabrikanten kunnen bieden. Op 5 november komen zo’n twintig Turkse bedrijven naar De Hallen voor dit unieke matchmaking-event.

Rijke textieltraditie

De minimumafname van producten verschilt per segment. In de regel ligt deze lager dan bij andere landen, wat een voordeel biedt voor Nederlandse modebedrijven. Voor geweven stoffen zoals katoen en denim is een minimale order van 500 stuks per kleur en model gebruikelijk, voor knitwear geldt doorgaans 300 stuks. De rijke textielgeschiedenis van Turkije biedt veel mogelijkheden. Doordat de stoffen in het land zelf worden geproduceerd, levert dit een aanzienlijke tijdswinst op. Kant-en-klare kledingstukken kunnen veelal binnen een maand worden uitgeleverd, op maat gemaakte producten binnen drie maanden. Turkije is beroemd om zijn Egeïsch katoen dat dankzij de langere haren (vezels) sterker én zachter is dan gewone katoen. In het land wordt ook veel biologisch katoen verbouwd, op plantages waar de boeren uitsluitend gebruik maken van natuurlijke grondstoffen en methodes.

Full-servicebedrijven

Verantwoord ondernemen staat hoog in het vaandel bij de bedrijven die deelnemen aan Turkish Fashion Break Amsterdam. Het merendeel van de leveranciers is gecertificeerd als duurzame producent. Dankzij de professionele en moderne productiefaciliteiten hebben de Turkse producenten zich ontwikkeld tot full-service bedrijven. Ze beschikken niet alleen over gekwalificeerde patroon- en samplemakers, maar ook over een afdeling kwaliteitscontrole en veelal ook een eigen designteam. Trends worden op de voet gevolgd, zoals bijvoorbeeld de laatste stoffentrends en innovaties die elk seizoen worden gepresenteerd op de Parijse stoffenbeurs Première Vision. Een groot voordeel is dat de leveranciers naast stoffen en kleding ook in staat zijn om accessoires en labels te produceren, wat de dienstverlening compleet maakt.

Turkish Fashion Break Amsterdam is bij uitstek de plek om uitgebreid kennis te maken met de mogelijkheden die Turkse kledingmerken en fabrikanten aan Nederlandse modebedrijven kunnen bieden. Inkopers, productmanagers, merkeigenaren, groothandelaars en retailers zijn van harte welkom om in een gezellige informele omgeving de potentie van Turkije te ontdekken. Het matchmaking event vindt plaats op 5 november a.s. van 10 tot 18 uur in De Hallen, tevens het hoofdkwartier van kennisinstituut Denim City, in Amsterdam.

Voor meer info en aanmelden: tfbamsterdam@fashionunited.com

Bron: Fashion United